Fra Sydney til Perth, dag 9. Julefeiringen fortsetter i Adelaide

Dette er innlegg 7 av totalt 26 i føljetongen Australia 2017-2018

Adelaide, Australia, første juledag 2017.

Første juledag er den helligste av alle juledager i Australia. Da er alt stengt. Det passet derfor bra å reise videre på vår ferd gjennom det digre landet denne dagen. Neste mål var Adelaide, som ligger i delstaten Sør-Australia. Byen er Australias femte største by med 1,1 millioner innbyggere. Fra Mildura til Adelaide er det ca 390 km og 4,5 timer å kjøre.

Sett på veien til Adelaide

Landskapet så stort sett slik ut.

Dessverre var det ikke alle rasteplasser som var like rene. – Det går jo an å treffe søppelkassa da, syntes Grybetrotter da vi så all søpla som fløyt rundt ved siden av søppelkassene på rasteplassene.

Litt julepynt anyone?

Dagens (tacky) juletre

Julepynten langs veien mellom Mildura og Adelaide inneholdt vinneren av «dagens juletre».

Camping i Adelaide

Ved ankomst til Adelaide fikk vi en halvtime ekstra av dagen, etter som Sør-Australia ligger i en tidssone en halvtime (!) bak Sydney og Mildura. Og dermed 9 og en halv time foran Norge.

I Adelaide ønsket Steinartrotter en pause fra campinglivet og tok inn på hotell. Etter å ha satt av han på hotellet i sentrum, installerte vi oss på campingplassen vi skulle sove på de neste tre nettene, nemlig Levi Park Caravan Park (greit å ha to like ord i samme navn, sånn for sikkerhets skyld liksom).

Levi Park var en av de få campingplassene som vi har kommet over uten svømmebasseng, men Grybetrotter hadde likevel valgt å booke plass her utelukkende fordi den bare ligger fire kilometer unna sentrum. Vi hadde nemlig bodd her også på vår ferd gjennom Australia i 2011, og Grybetrotter husket at det var gode bussforbindelser til sentrum.

Som nevnt er alt stengt i Australia 1. juledag. Det var også resepsjonen på campingplassen da vi kom. Men Grybetrotter hadde vært føre var og mailet med campingplassen i forkant. Nøkkel og instruksjoner lå klar til oss i en konvolutt utenfor da vi kom.

Sett og beundret i Levi Park i Adelaide. Australierne liker campingvogner som kan kan ese ut. Noen i høyden, noen i bredden, her: i lengden.

En noe annerledes sightseeing i Adelaide

Grybetrotter husket riktig når det gjaldt kollektivmuligheter inn til byen. Bussholdeplassen lå rett utenfor campingen, men hun hadde ikke tenkt på at det var jul og at busstilbudet var betraktelig mer redusert enn til vanlig. Vi klarte likevel å få med oss at bussene gikk en gang i timen, og satte oss på en av dem da den kom.

Kollektivtransporten var gratis i Adelaide på 1. juledag.

Problemet var at vi ikke klarte å gå av i tide.

Samtale på bussen:

Grybetrotter: – Skal vi ikke av snart?

Jobetrotter: – Neida, bussen går til endeholdeplassen den.

Grybetrotter (fem minutter etterpå): – Men er du sikker på at vi ikke skal av snart?

Grybetrotter (fem minutter etterpå): – Men nå har vi kjørt i mer enn den tiden det skulle ta å kjøre til sentrum.

Grybetrotter (to minutter etterpå): – Men nå ser det ikke veldig urbant ut mer. Kan du ikke bare høre med bussjåføren hvor vi er?

Jobetrotter: – Hm, ja, det ser ikke veldig sentrum ut mer…… Men bussen SKAL jo gå til endeholdeplassen….

Og bussen gikk sikkert til endeholdeplassen. Men endeholdeplassen var ikke i sentrum. Og det var heller ikke vi lenger.  Sentrum var passert for over tre kilometer siden. Bussjåføren anbefalte oss å gå av å ta bussen tilbake på bussholdeplassen ved siden av.

Dette var ikke sentrum, men det var her vi gikk av bussen. I et trivelig boligområdet i utkanten av Adelaide. Heldigvis var det fint vær den dagen…

Det var lettere sagt enn gjort, etter som vi ikke skjønte noe av bussrutene som var klæsja opp på bussholdeplassene vi passerte. Så vi fant ut at det var best å bare bruke vår trådløse wi-gi, Google Maps og gå tilbake til sentrum igjen.

Adelaide sentrum åpenbarer seg.

Og etter å ha gått tilbake nesten like langt i andre enden av sentrum, som det vi kunne ha gått fra campingplassen vår, kunne vi tre kvarter etter avtalt tid endelig banke på døra til hotellrommet til Steinartrotter. Etter at resepsjonisten på hotellet hadde ringt opp på rommet hans for å høre om det var i orden med besøk.

Steinartrotter bodde på Mercure Grosvenor hotel i Adelaide, der han hadde fått oppgradert rom «siden det var jul».

Julemiddag på Playford restaurant

De fleste restauranter, til og med de i fast-food kategorien var stengt i Adelaide 1. juledag. Men til alt hell var restauranten vegg i vegg med Steinartrotters hotell åpen.  Playford Restaurant var riktig så eksklusiv med gourmetmat og stive priser. Noe vi unnet oss siden det var 1. juledag.

Det var pyntet til jul på Playford hotel, med festbongbonger og sølvdekorasjoner, og satte en fin ramme rundt vår første juledagsfeiring.

For den nette sum av totalt 650 kroner per person fikk vi to retters meny og ett glass vin hver.

Forrettene våre fra venstre: Grybetrotters forrett bestående av sjømatsymfoni. Bildet i midten viser Jobetrotters tomatsalat (med en kjempegod tomatsorbet) og til høyre Steinartrotters kjøttsalat av noe slag (ingen av oss husker helt hva det var, men godt var det i hvert fall).

Til hovedrett fulgte Jobetrotters and med dertil lekkert tilbehør, den definitive vinneren den kvelden. Grybetrotters sjømatlinguine var heller ikke å forakte, og Steinartrotters laksesymfoni var også god.

God mat og hyggelige omgivelser førte til trivelig stemning blant tre trottere på tur i Adelaide 1. juledag.

Series Navigation<< Fra Sydney til Perth, dag 7 og 8. Julefeiring i MilduraFra Sydney til Perth, dag 10. Høydepunkter fra Adelaide >>