Fra Sydney til Perth, dag 5 og 6. Canberra og omegn

Dette er innlegg 5 av totalt 26 i føljetongen Australia 2017-2018

Canberra og omegn, 21. og 22. desember 2017

«Den er ganske sykt stor» erklærte Jobetrotter etter å ha parkert den digre doningen på en parkeringsplass i Canberra. Vi slet med å finne en plass der vi kunne stå uten å sperre for andre, men valgte til slutt å stå lengst vekk fra innkjørselen der nesten ingen andre sto. Størrelsen gjør parkering og manøvrering vanskeligere, men den holder seg akkurat under 3500 kg.

Torsdag 21. desember gikk vår ferd mot Perth videre til Australias hovedstad Canberra. Grybetrotter og Jobetrotter har vært der også på sin bryllupsreise i 2010, men vi hadde ingenting i mot å reise dit igjen. Smeltetemperaturen fra dagen før var sunket betraktelig, til 27 grader, noe som gjorde at airconditionen i bilen fungerte igjen, og turen på 3,5 timer til Canberra var direkte behagelig. Canberra ligger ca 285 km fra Sydney.

For Jobetrotter er det viktig å ta mange pauser fra kjøringen i varmen, og to av pausene ble tilbrakt her:

Vinsmaking på Eling Forest vingård

Her fikk Grybetrotter og Steinartrotter smake opptil flere forskjellige viner, cider og øl. Jobetrotter fikk såvidt smake han også, men han gjorde det siviliserte mennesker visstnok faktisk skal gjøre på vinsmaking, nemlig å spytte det hele i en bøtte. Vi tok selvfølgelig av og kjøpte flere flasker med både vin, cider og øl.

Pause ved idylliske Lake George

Lake George er en innsjø, som ikke er alt for full av vann, og som ligger en halvtime fra Canberra. De flate grønne områdene er også merket med blå farge på kartet, men som du ser på bildet, er de nokså tørre og nokså grønne. Kom man nærmere så man at det var flere gjerder som delte inn beitemark mellom ulike eiere på den flate grønne delen. Vi nøt den spektakulære utsikt på den siste pausestoppen vår før vi kom til byen.

• Morsomste navn på elv vi passerte på vei til Canberra 21.12.17: Uringalla elv (bilde dessverre ikke tatt).

Det er i hovedsak tre ting du bør gjøre når du er i Canberra:

1. Besøke parlamentet

Canberra har to parlamentsbygninger – den nye og den gamle. Det nye parlamentet er som navnet tilsier, det parlamentet som brukes aktivt i dag.

Parlamentet ble åpnet i 1988, og har utsikt til det gamle parlamentet, som kan skimtes langt der nede på bildet. Her har vi imidlertid juksa litt, og benyttet et bilde fra  11. desember 2010. Etter som vi jo allerede hadde ganske bra bilder av utsikten fra parlamentet, trengte vi jo ikke å ta nye bilder denne gangen.

Grybetrotter foran parlamentet i Canberra 11. desember 2010.

Parlamentet er åpent for publikum.

Etter å ha sjekket inn på campingplassen vi skulle tilbringe de to neste nettene på, kjørte vi like godt rett til parlamentet og ankom som vi pleier, rett før stengetid. Også dette bildet er fra 11. desember 2010.

Grybetrotter likte spesielt:

• At du i Canberra kan parkere bobilen under parlamentet, i en garasje som faktisk er laget for bobiler og lastebiler.
  • At hun i sikkerhetskontrollen for å komme inn til parlamentet fikk høre: – Oh, I just love your laughter, av sikkerhetsvakten, mens han forsikret henne om at han bare skulle se kjapt over rullestolen, og «no worries»… Stemingen er adskillig mer avslappet og humoristisk i sikkerhetskontroller i Australia enn i mange andre land.

• Å vandre rundt i de store hallene i parlamentet mens vi studerte bilder av politikere vi aldri har hørt om.

Grybetrotter likte ikke at:

• Taket på parlamentet var under oppussing så vi uansett ikke ville fått sett det, om vi hadde rukket det før det stengte.

Heldigvis hadde vi vært oppe på parlamentstaket tidligere, og har derfor bilder derfra likevel. Taket ga flott utsikt over byen. Her fra 11. desember 2010.

2. Besøke Telstra Tower

Telstra Tower er Canberras svar på Tryvannstårnet. I motsetning til i Norge er det fortsatt FM-nett i Australia.

Det er store avstander i Canberra, og byen består hovedsakelig av rundkjøringer, (gjerne med en park i midten) og store bilveier. Det var derfor mest praktisk for oss å kjøre til severdighetene med en gang, for deretter å kunne la den digre bobilen og sjåføren få hvile dagen etter. Av den grunn ble tårnet avlagt et besøk rett etter besøket i parlamentet torsdag kveld.

Tårnet åpnet for publikum i 1981, men har muligens sett bedre dager. Det vil si, tidligere fantes det en roterende restaurant i tårnet, og fortsatt reklamerte plakaten utenfor for dette.

Men restauranten var lagt ned, og det var ikke overfylt av turister i tårnet. Det var gøy å ha besøkt det likevel.

Her kunne vi se utover landskapet i Canberra, som egentlig bare består av en haug med skog, og noen veier, rundkjøringer og bygninger klæsja opp i skogen.  Og så vidt kunne vi skimte parlamentsbygningene langt der nede.

Gå fra restaurant til restaurant i byens shoppingområde

Vi spiste middag i byen torsdag kveld, men shoppingområdet tok vi nærmere i øyesyn fredag 22. desember.

Fredag 22. desember tok vi godt tilgjengelige busser med hyggelige bussjåfører fra campingplassen og inn til byen. – Det er jammen ikke ofte du ser passasjerer stoppe opp, takke for turen og ønske bussjåføren god jul, konstaterte Jobetrotter etter å ha vært vitne til en passasjer som gjorde nettopp dette.

Canberra sett fra den aller midterste rundkjøringen (som besto av en diger park) i byen.

– Her har folk kasta søppel de ikke vil ha, sa Jobetrotter da han skulle forklare at dette monumentet egentlig er en tidskapsel, der folk har gravd ned eiendommer (sannsynligvis fra år 2000) som skal graves opp igjen 100 år etter – altså om 83 år.

Oj, se den karusellen der, er det nesten bare voksne på, utbrøt Jobetrotter. For ganske riktig, så var det nesten bare voksne som satt på den saktegående roterende barnekarusellen midt i Canberra sentrum.

Dagens (tacky) juletre:

Sett i parlamentet i Canberra 21.12. 2017.

Alivio Tourist Park

Alivio Tourist Park var navnet på campingplassen vi bodde på i Canberra. Den lå 4 km utenfor byen, og var faktisk veldig fin. Tilgjengeligheten for rullestoler var det heller ikke noe å utsette på, etter som det  var eget handicapbad  på fellesområdet og rampe opp  til bassengområdet og og restaurant.

Grybetrotter hadde dessuten bestilt bobilplass med egen ensuite – altså privat bad. Man skal da ha litt luksus på camping. Akkurat badet var det dessverre tre trappetrinn for å forsere.

Det Grybetrotter likte best med campingplassen var det store, luksuriøse bassengområdet, som attpåtil var tomt for folk kl 10 om morgenen. Her kunne vi innta ikke bare ett, men to morgenbad fredag 22. desember.

Series Navigation<< Fra Sydney til Perth, dag 4. Blue MountainsFra Sydney til Perth, dag 7 og 8. Julefeiring i Mildura >>