Fra Sydney til Perth, dag 3. Manly Beach, Darling Harbour og jakten på den perfekte takterrasse

Dette er innlegg 3 av totalt 26 i føljetongen Australia 2017-2018

Sydney, Australia, tirsdag 19. desember 2017

Sydney kryr av strender. Den mest kjente er nok Bondi Beach. Men Bondi er oppskrytt! Har du kun tid til å besøke en strand, er definitivt Manly Beach den som anbefales. Det er i hvert fall Grybetrotters favorittstrand i Sydney. Manly Beach var hovedattraksjonen vår denne tirsdagen.

For å komme til Manly Beach må vi ta båt. Båten går fra Circular Quay, som ligger 2 km unna hotellet vårt i Kent Street. Vi passerte Circular Quay  på vår lange spasertur dagen før, men denne gangen valgte vi å ta t-banen.  Prisen på en enkeltbillett er ca 28 kroner.

Grybetrotter husket t-banen i Sydney som mer tilgjengelig enn i Oslo. Det viste seg å være en hukommelse med modifikasjoner. Ja visst var det heis ned til stasjonen, slik det er i Oslo, men t-banevognene var eldgamle. I hvert fall på den ruta vi tok nå.

På stasjonen vi gikk på, Town Hall, var det et ganske stort trinn fra perrongen til toget. Glippen var mye større enn den vi har i Oslo.  Dette ble imidlertid løst ved at t-baneansatte uoppfordret kom å spurte om vi trengte rampe.

Båten til Manly

Båten som tok oss til Manly Beach var heller ikke av de mest moderne. Men til gjengjeld var det helt tligjengelig å komme ombord, og for å riktig sikre tilgjengeligheten, kom mannskapet med enda en rampe dersom man syntes at rampa som allerede var der var for bratt. Noe Grybetrotter ikke syntes den var.

Båtturen til Manly Beach tar ca 40 minutter fra Sydney. Vi fikk supre plasser ute på dekk,. og kunne dermed nyte panoramautsikten over byen.

Med den fantastiske utsikten var det ikke rart at Grybetrotter tok mye bilder både med vanlig kamera og mobil.

Gjensyn med Manly

Og så var vi der. Endelig tilbake på favorittstranda vår Manly Beach.

Manly er et eget lite tettsted, og for å komme til hovedstranda, må vi gå gjennom hovedgata.

Det var folksomt på stranda denne dagen, men i Australia er det ingen som soler seg lenge av gangen, grunnet den sterke sola. Faktisk hadde stranda en egen «sollyd» som ble spilt en gang i timen for å minne folk om å smøre på mer solkrem.

Etter å ha gått langs den idylliske og lett tilgjengelige strandpromenaden, kom vi til Lagoon Park. Lagoon Park var som navnet tilsier en park, og en elv, omgitt av masse idylliske bolighus. I elva ble det imidlertid advart mot å bade på grunn av forurenset vann.

Det ble ingen soling eller bading på stranda i år, men da Grybetrotter og Jobetrotter var her for syv år siden, var det ikke hovedstranda på Manly vi lå på. Der var det for mye bølger til at Grybetrotter likte seg. Imidlertid var det en mindre strand på motsatt side av hovedstranda, rett ved fergekaia, som ble «vår» strand. Her var det bølgefritt. Vi hadde et gledelig gjensyn med stranda.

På jakt etter favorittbaren vår i Sydney

The Rocks er en bydel i Sydney som vi synes best kan sammenliknes med Grünerløkka i Oslo. Her konkurrerer restaurantene og turistene om å være mest hippe, i gamle historiske bygninger.

Det var også her vi fant vår favorittpub i 2010. På toppen av et totalt utilgjengelig tak hadde vi utsikt over hele byen på kveldene. Takket være Jobetrotters fantastiske hukommelse, husket han at området puben lå i heter The Rocks, og med litt iherdig googling fant vi også ut at puben ligger i Glenmore Hotel.  Og satte nesa dit, opp det minst tilgjengelige terrenget i Sydney. For sikkerhets skyld klarte vi å unngå å legge merke til at hotellet lå rett foran nesa vår, og valgte isteden en omvei bestående av tusen trapper.

Og som om vi ikke hadde slitt nok for å komme oss til målet, ville skuffelsen ingen ende ta. Vår idylliske, rolige terrasse på toppen av byen, var nå blitt så populær og overfylt at det var direkte utrivelig å være der. Og totalt umulig å se noe til utsikten. Så slukøret innså vi at Glenmore hotel var tapt til de store massene, Og bar Grybetrotter og rullestolen alle de fire etasjene ned igjen før vi i det hele tatt hadde tatt en drink.

Grybetrotter måtte slukøret innse at den idylliske takterrassen på Glenmore Hotel ikke lenger er som det en gang var.

Gjensyn med Darling Harbour

Et av Grybetrotters andre favorittsteder i Sydney, Darling Harbour, var imidlertid omtrent slik hun husket det. Darling Harbour kan sammenliknes med Aker Brygge i Oslo.

Grybetrotter og Jobetrotter var også innom Darling Harbour dagen før, det vil si mandag 18. desember.

Her avsluttet vi dagen med middag på en kinesisk restaurant med utsikt til skyskraperne og Sydney Towers. Navnet på restauranten husker vi ikke helt, og det er egentlig helt greit. Det var det rimeligste vi kunne finne, men ikke det beste måltidet. Så det kan nok være lurt å styre unna Darling Harbour som middagsdestinasjon hvis du er ute etter rimelig og bra mat. For vår del var det utsikten og lokasjonen som var viktigst denne kvelden.

Grybetrotters nye favorittfrokost: Toast med avokado og fetaost

Dagen før hadde Grybetrotter oppdaget gleden ved toast med most avokado og fetaost.

Hun ble derfor veldig glad over å finne nok et frokoststed som serverte dette, og har nå fått avokadofrokost som sin favoritt her i Australia.

Avokadofrokosten på tirsdag ble servert under parasollene på uterestauranten foran denne ærverdige bygningen rett ved Circular Quay.

Dagens (tacky) juletre

Series Navigation<< Fra Sydney til Perth på 43 dager. Første dag i SydneyFra Sydney til Perth, dag 4. Blue Mountains >>