Hvordan feire 17. mai på australsk

Dette er innlegg 26 av totalt 26 i føljetongen Australia 2017-2018

Perth, Australia, fredag 26. januar 2018, Australias nasjonaldag

– I dag skal vi feire 17. mai på australsk. Hurra for australsk 17. mai, kvitret Grybetrotter. Det var Australias nasjonaldag. Som verken heter 17. mai eller faller på den datoen. Men Australia Day, eller Australiadagen hadde likevel enkelte likhetstrekk med Norges nasjonaldag.

Den australske nasjonaldagen var noe Grybetrotter hadde hatt lyst til å feire helt siden den forrige gang vi var i landet for syv år siden. Da reiste vi hjem fire dager før nasjonaldagen, og Grybetrotter hadde derfor lovet seg selv å bli værende til etter nasjonaldagen på neste tur. Denne gangen fikk hun det til.

Ekstra glad var vi for å være i Perth, som skrøt av å arrangere den største nasjonaldagsfeiringen i Australia. Etter som den australske nasjonaldagen faller i slutten av australiernes skoleferie, gjør feiringen like gjerne om til en langhelg.

Den offisielle feiringen av nasjonaldagen i Australia startet imidlertid ikke før kl 15 på ettermiddagen. Noe som passet godt for ferierende trottere, som dermed rakk både morgenbad og frokost hjemme før vi satte kursen mot sentrum.

Vi forventet samme type kaos som i Oslo på 17. mai, og hadde iherdig googlet oss frem til hvilke veier som var stengt. Australierne har imidlertid orden på ting, og veiene inn til byen ville ikke stenge før kl 15. Veiene i sentrum ville kun være stengt mellom kl 19 og 21. Dermed var det null stress for oss å komme oss inn til sentrum med Uber kl 13.

Vi valgte å starte feiringen før de fleste andre, med et glass vin på restauranten On The Point, som lå i utkanten den andre av Perths to største parker, nemlig Langley Park. Den første av de store parkene, nemlig Kings Park hadde vi avlagt et besøk på mandagen før. Her er drinken avbildet fra Snapchat.

Utsikt fra On the Point ut over Swan Lake

Etter at drinken og utsikten var fortært, vandret vi mot Langley Park, som var en av flere parker der feiringen ville foregå. Foreløpig var det relativt folketomt, selv om noen australiere hadde begynt å rigge seg til med campingutstyr og grillmat for å få best utsikt til fyrverkeriet som skulle komme senere på kvelden. Grybetrotter og Jobetrotter hadde vurdert å gjøre det samme, men usikkerhet rundt hvor mye kaos og store folkemengder det ville bli, gjorde at vi droppet å feire nasjonaldagen med «aussie barbie in the park» på helt ekte australsk vis.

Kunsten å tilrettelegge for alle

Selv om det var restriksjoner på å kjøre inn i sentrum på nasjonaldagen, var det gjort tilgjengelig for funksjonshemmede. Grybetrotter var imponert over antallet parkeringsplasser for bevegelseshemmede som var satt opp. Igjen har Norge litt å lære…

Også besteforeldre skulle ha det hyggelig på Australiadagen. Her var det satt opp egne hviletelt i skyggen for «de eldre».

Over alt var det tilgang på gedigne gratis drikkestasjoner.

Australiadagen – barnas dag

Vi ankom attraksjonene i Langley Park i det moroa braket løs. I likhet med i Norge regnes nasjonaldagen i Australia for å være barnas dag. Og parken var gjort om til et eneste stort lekeland. Her sluttet imidlertid også likhetene. I Australia var penklærne og bunaden byttet ut  med sommerklær og badetøy, og de fleste aktivitetene var vannaktiviteter.

Etter å ha gått gjennom den lange parken og observert feiringen, tilbrakte vi noen minutter på gratiskonsert i Supreme Court Garden.

Over byen fløy et lite helikopter med verdens største australske flagg hele ettermiddagen. Vi stirret fascinert opp på helikopteret og antok at de nok hadde sett an været før de bestemte seg for å sirkle over byen med det digre flagget.

Middag og finale på indisk restaurant på Elisabeth Quay

Etter som vi hadde vært litt i tvil om hvor stort kaoset ville være ute i parken i Perth utover kvelden, hadde vi bestilt bord på den indiske buffetrestauranten Annalakshmi på Elisabeth Quay. Det skadet ikke at vi elsker indisk mat og dermed samtidig kunne mimre litt om turen vår til India i fjor, men hovedgrunnen var at restauranten hadde en diger veranda med utsikt mot sjøen og kveldens raketter. Vi var ikke de eneste som hadde tenkt slik. Restauranten var så godt som stappfull den.

Det hele begynte imidlertid litt kaotisk, etter som heisen opp til restauranten skiltet med å være i ustand. Etter å ha stått og sett forvirra ut i noen minutter, kom det imidlertid en servicemann og fjerna skiltet, og sa at nå fungerte heisen igjen. Ikke helt betryggende å samtidig få høre at en mann hadde blitt stående i heisen i to timer tidligere på dagen (noe lukten inni heisen også bar preg av), men vi kom oss heldigvis både opp og ned som vi skulle.

Grybetrotter var litt skuffet over at vi måtte spise innendørs. Men maten var god, og det hele var glemt straks vi fikk lov til å entre terrassen etter middag.

Og etter middag var det bare å sette seg klar, se på solnedgang og nyte panoramautsikten til rakettene som skulle komme. Vi ble ikke skuffet.

– Jeg har ikke sett bedre raketter siden vi feiret nyttårsaften i Rio de Janeiro, utstrålte Grybetrotter i det rakettene smalt over henne. Det vi gikk glipp av av rakettshowet på nyttårsaften, fikk vi i hvert fall tatt igjen nå.

Tilbake til Norge.

Med et rakettshow som varte i intet mindre enn en halvtime, var vi enige om at det hele var en avslutning på Australiaturneen vår helt i Grybetrotter og Jobetrotter-stil. Kvelden etter var det hjemreise, tilbake til det vi trodde skulle bli en kort vinter i Norge. Det har det ikke blitt. Etter den mest snørike vinteren Grybetrotter kan huske ligger snøen fortsatt i mengder utenfor.

Det er fortsatt vinter på Mortensrud. Bildet tatt 25. mars 2018.

Heldigvis er det ikke lenge igjen til neste utenlandstur. I morgen reiser vi på påskeferie til Italia, og med det er Grybetrotter (og Jobetrotter) klar for nye ferieminner.

Australiaferden på kartet

Australiaferden har omsider kommet til sin ende.

Etter å ha kjørt rundt i to omganger, i totalt 13 uker er Australia det landet vi har brukt mest tid i utenom Norge. Likevel er vi fortsatt ikke i nærheten av å ha sett hele landet. Vi har derfor selvfølgelig planlagt en ny tur igjen allerede om to år. På kartet under kan dere se hvor turen vår gikk i 2010/2011, 2017/2018 og hvor vi har planlagt å kjøre neste gang.

Lilla streker: Bryllupsreise i 2010/2011 Blå strek: Australiaturen 2017/2018 Gul strek: Planlagt tur neste gang, muligens vinteren 2020.