Ankomst Barcelona

Dette er innlegg 1 av totalt 3 i føljetongen Barcelona 2012

Utsikt over Barcelona fra Parc Guell på min første tur i februar 2006

Hola!

Da er vi her igjen – dette er mitt fjerde og Jobetrotters andre besøk i Barcelona. Vi våknet med et brak etter bare tre timers søvn da vekkerklokka ringte kl 4.30 natt til lørdag 13. oktober. For min del klarer jeg alltid å sprette opp frisk som en fisk så lenge jeg vet at jeg skal på ferie. Jobetrotter sliter litt mer, men vi var da begge klare for avgang hjemmefra kl 5.15. Vi kjørte vår egen bil til Gardermoen, og hadde planlagt å parkere på en av «billigplassene» litt lenger unna flyplassen. Og litt lenger unna ble det. Parkeringsplassene som lå nærmest flyplassen var selvfølgelig stengt, og plutselig hadde vi havna på en plass som lå minst to km unna. Tid til å lete etter noe nærmere hadde vi selvfølgelig ikke, og det ble en kald opplevelse der vi løp avgårde mot flyplassen i mørket og 0 grader med vinden blåsende innunder vårjakka og de tynne klærne jeg hadde tatt på for anledningen.

Men frem kom vi heldigvis, og resten av turen gikk uproblematisk.

Denne gangen bor vi på Jazz hotell.

Ankomst Jazz hotel, BarcelonaHotellet ligger veldig sentralt til i nærheten av Plaza Catalunya og La Rambla. I tillegg til fantastisk bra beliggenhet, er det veldig godt tilrettelagt, uten en eneste terskel inn i hotellet og med rampe ned til resepsjonen. Rommene er bra, og sengene gode å sove i (noe som faktisk ikke alltid er tilfelle i Spania). Dessuten er teppene i gangen mellom rommene ikke alt for tunge å trille på.

Et litt for mørkt bilde, men likevel kan rampa inn i hotellet skimtes i bakgrunnen

Hotellet har også en veldig fin takterasse, med heis opp til bassenget. Dessverre er været akkurat litt for kaldt til at det er mulig å bade der nå.

Vårt første gjøremål i Barcelona var å forsøke og oppspore reisefølget vårt. La oss kalle dem Ingunn, Ingrid og Olivier. De hadde ankommet dagen før, og forventningene var store til at de ville stå klare som velkomstkomite. Men velkomstkomiteen glimret med sitt fravær, og var som sunket i jorda. Til slutt ga vi opp og fant veien ut på egen hånd. Første stopp var en tapasrestaurant som lå rett nedenfor hotellet, der vi endelig fikk dagens første måltid.

Deretter var det tid for tur. Vi hadde på forhånd bestemt oss for å gå tilbake til hotellet vi bodde på sist vi var her, for deretter å finne igjen brudesjappa hvor jeg kjøpte brudekjolen min for over to og et halvt år siden. Den gang bodde vi på Hotell Barcelona Universal, som også lå veldig sentralt nær ramblaen, men på en annen side enn der vi bor nå. Hotellet var like tilgjengelig som Hotel Jazz, også det med basseng på terassen. Stilen var i det hele tatt veldig lik, og jeg mistenker at de har samme eiere. Begge hotellene kan absolutt anbefales.

Tilbake til brudesjappa – jada, jeg syns jo egentlig det er fjollete å gi takkekort til en brudebutikk, men i dette tilfellet var det litt spesielt, fordi butikkdama som sto der (og som jeg tror eide butikken) var ekstremt hjelpsom. Butikken lå i en av sidegatene til La Rambla og ble funnet ved en tilfeldighet der vi gikk og vandret en februardag i 2010. Bryllupsdatoen var satt, men jeg hadde ikke planlagt å kjøpe noen brudekjole etter som jeg antok at det ville bli for dyrt og masete å få tilpasset en kjole i min størrelse. Men da vi gikk forbi butikken så jeg til min store glede at de hadde brudepikekjoler som så ut som ekte brudekjoler. Altså var det faktisk mulig å få en kjole i min størrelse som så ut som en ekte brudekjole uten for mye bry. Noen små tilpasninger måtte til. Jobetrotter og jeg kunne ikke et ord spansk, og brudekjoletilpasseren kunne ikke et ord engelsk, men etter mye veiving og kroppsspråk ble resultatet likevel direkte perfekt.  Og kjolen kosta ingenting i forhold til hva brudekjoler i Norge koster. Tror det var totalt 3000 kr, inkludert tilpassing. Derfor følte vi for å finne butikken med de magiske brudekjolene igjen og vise den gamle damen resultatet fra bryllupet.

Jeg prøver brudekjole i brudesjappa i februar 2010

Men selvfølgelig husket vi ikke navnet på butikken. Det var direkte urutinert av oss å ikke ha sjekka navnet på butikken på forhånd, for vi har jo faktisk posen derfra hjemme fortsatt. Det er også en  mulighet for at den faktisk er nedlagt, da eieren var gammel og kan ha pensjonert seg. Så etter noen gåturer fram og tilbake og fram igjen, ga vi til slutt opp og gikk tilbake til hotellet vårt for en siesta før kveldens festligheter. På vei tilbake møtte vi tilfeldigvis på våre reisevenner, og lykken var på nytt fullkommen.

Etter et par timers siesta dro vi alle i flokk og følge til restaurant Carmelitas for dinner and drinks. Veldig bra tapasrestaurant. Noe som ikke var bra var cocktailbaren vi havnet på etterpå, men etter å gitt opp forsøket med å tvinge i oss ferdigmikshelvete de serverte der, ble alt så mye bedre med nok en ny bar. Og slik ble vår første dag i Barcelona til natt….