Med direktefly til California

Dette er innlegg 1 av totalt 8 i føljetongen Californiaturne 2023

Los Angeles, California, USA lørdag 7. oktober 2023

Du vet du er i USA når:

Du ser reklameskilt på hvert gatehjørne for advokater som spesialiserer seg på skader etter Uber- og Lyftulykker…. – Dette er jo helt som i «Better Call Saul» da, mente Jobetrotter, med referanse til den amerikanske TV-serien om den tvilsomme og mildt sagt ikke  helt vellykkede advokaten.

– Dette må jo være den mest effektive reisen vi har hatt til USA noen gang, kvitret Grybetrotter fornøyd på Los Angeles internasjonale flyplass LAX.

Selv etter 10,5 timers flytur med minimalt med søvn, var Grybetrotter i storform etter landing på LAX.

Alt hadde gått på skinner hittil:

• TT-drosja vår hjemmefra var presis (Og jada, siden jeg ikke stoler helt på dem, hadde vi bestilt evigheter før vi måtte).
  • På Gardermoen må det ha vært en vikar på jobb på restauranten «Havsalt», for han fylte opp proseccoglassene våre til randen på en måte som ingen i Norge er vant til.

• Det var Norse sin direkterute til Los Angeles som lokket oss til California i oktober denne gangen. Dessverre blir det bare direkte en vei. Norse bestemte seg visst for å slutte med direktelinja et par uker tidligere enn de hadde planlagt da vi opprinnelig bestilte billetter i februar. Etter en litt merkelig kommunikasjon i forbindelse med kanselleringen av returflyet, har de likevel ordnet opp med å sette oss på et nytt fly med mellomlanding i London på vei hjem. Men hjemreisen skal vi selvfølgelig ikke tenke på nå.

• Dagens direktefly var ikke bare presis. Det var også fylt opp med en utrolig hyggelig besetning fra Norse, som gjorde alt for at vi skulle få en bra tur. Blant annet fikk vi ha med Grybetrotters manuelle rullestol inn i flyet, fremfor å sende den i bagasjerommet ved gaten som vi pleier. Dette fordi vi vet at amerikanerne er hysterisk på sikkerhet, og Grybetrotter orket ikke tanken på å krangle om å (ikke) få sin egen rullestol på gaten i Los Angeles. Noe vi har erfart på våre tidligere flyvninger til USA, både i Miami i 2012 og i Puerto Rico i 2016. Denne gangen løste det seg altså fordi flyet ikke var fullt, og da var det bare å klappe rullestolen sammen og legge den opp i en av bagasjehyllene over setet vårt. Den er heldigvis liten nok for det.

• Med nye supermoderne fly og ingen turbulens under hele flyturen, ble det en meget behagelig reise, og ti og en halv time gikk unna i en fei.
  • Beste film sett på flyturen:

• Med rullestolen godt håndtert av Jobetrotter, var det bare å sprade ut av flyet sammen med alle de andre, Gjennom den meget effektive passkontrollen, for så å plukke opp bagasjen vår.
  • Selv i vekslingskiosken gikk det raskt.

Vi hadde med oss Singaporske dollar tilsvarende 3 000 norske kroner med oss. Disse pengene hadde vi igjen fra siste gang vi var i Singapore, den gangen vi dessverre måtte forlate landet i hui og hast på grunn av dødsfall i familien. Men vi skulle jo komme igjen året etter, tenkte vi da. Imidlertid satte en ikke ukjent pandemi stopper for det, og siden har vi ikke vært i Singapore. Isteden har vi ruget på disse pengene helt til vi husket å ta dem med på ferie nå. Med dagens dårlige norske kronekurs kommer litt ekstra cash godt med. på ferien.

• Og alle amerikanere vi møtte på, både i passkontrollen og på flyplassen ellers var mye hyggeligere enn vi husket dem fra vårt opphold i California i 2009. – Eller er det bare vi nordmenn som er blitt kravstore og arrogante, slik vi syntes amerikanerne var før, undret Grybetrotter.
  • Og vips var vi klare for Los Angeles. Trodde vi.

Men så var det stopp i effektiviteten

• Vi skulle bare hente leiebilen vår før vi dro til hotellet. Her i tipp topp rullestoltilgjengelig shuttlebuss, med elektrisk rampe, som Grybetrotter ikke skjønner hvorfor man ikke bare kan ha i Norge. Men her stoppet dagens effektivitet. Ikke på grunn rullestolrampa på bussen. Heller ikke til tross for at bussen brukte evigheter i kø de 2 kilometerne det var til utleiefirma. Dog var vel det et forvarsel….

• To timer og tre kvarter etterpå kunne vi endelig hente leiebilen som da sto klar med nøklene i tenningen på parkeringsplassen.

• Hva i all verden Thrifty bilutleie holdt på med i mellomtiden aner vi ikke. Bilen var jo faktisk forhåndsbestilt til kl 18 to måneder i forveien.

Endelig, etter to timer og tre kvarter ble Jobetrotter ropt opp som neste i kø for å kunne hente ut bilen vi hadde forhåndsbestilt. – Thank you for your patience, sa mannen bak disken. Oh, you’re from Norway, how cool, fortsatte han. Heldigvis tilsynelatende i godt humør han også.

• Grybetrotter var imponert over hvor tålmodige folk var. Jobetrotter mente at den uforståelig lange ventetiden var et symptom på at hele systemet i det som en gang visstnok var verdens beste land, ser ut til å ha kollapset helt. – Her er det ingen kontroll og ingen ledelse som bryr seg. Og folk som jobber under helt uholdbare forhold. – Folk har gitt opp, konkluderte han.

• Men noe av ventetiden brukte vi i hvert fall på en gresk taverna 100 meter unna. Så det ble en hyggelig lørdagsmiddag likevel.

Gjensyn med amerikanske motorveier og Los Angeles

• Fordelen med å kjøre senere på kvelden var at det ikke lenger var kø på de seks felts store motorveiene. Noe vi husker at det omtrent alltid var da vi kjørte her i 2009.
  • Men i Los Angeles har de mini-parkeringer til digre biler, slik vi nå også er  vant til i Norge. Her lirker Jobetrotter bilen vår inn på hotellets bittelille plass. Det tyske paret som sjekket inn samtidig med oss, var enda mer nervøse.

Park Plaza Lodge

Denne bildekrusellen krever javaskript.

De første fem dagene har vi valgt å tilbringe i Los Angeles, og på Park Plaza Lodge, Et enkelt tre-stjernes hotell, helt i Grybetrotter og Jobetrotters stil. Ikke for fancy, men heller ikke shabby. Tvert i mot ser det riktig så kult ut, og Grybetrotter sikret seg selvfølgelig ett av de to rommene med direkte utgang til bassenget.

Vi hadde på forhånd vurdert å ta med permobilen, slik vi gjorde til Gran Canaria i fjor høst. Men av ulike årsaker valgte vi å ikke gjøre det nå. Og det viste seg å være et riktig valg. For selv om hotellet var rullestolvennlig på papiret og rommene var fine og trinnfrie, var det et høyt trinn inn til resepsjonen og tre trinn ut til den bygningen der rommene med utgang til bassenget lå. Noe som ikke hadde funket med Permobil, men som går med manuell rullestol.

Farmers Market ved The Grove

Grybetrotter ved Farmers Market i Los Angeles rett før midnatt 7. oktober 2023.

Los Angeles er hovedsakelig en bilby, men det er også stort. Og mye av det har vi sett før. Grybetrotter hadde derfor ved bestillingen av hotellet saumfart google maps for å finne et område i Los Angeles der det faktisk er mulig å bevege seg rundt som fotgjenger uten å være avhengig av bil. Og der man ikke må betale en årslønn for å bo på hotell.

Og de fasjonable strøkene The Grove og Farmers market som ligger i nærheten av Beverly Hills skal være meget fotgjengervennlig. Det er også rundt her hotellet vårt ligger. Selv om det var seint, ville vi utforske stedet bittelitt. Og beveget oss ut på en midnattsvandring – etter at vi overhørte det nevnte tyske paret vi sjekket inn samtidig med, få  bekreftet i resepsjonen at vi ikke ville bli skutt hvis vi gikk utendørs i mørket i dette området.

Jobetrotter en oktoberkveld i Los Angeles. Også her ved den fasjonable Farmers Market. De fleste var gått hjem. Vi gikk ut 🙂

Ikke langt unna hotellet vårt ligger også en matbod som solgte utrolige gode meksikanske tacos. Her kjøpte vi dagens siste måltid, til en adskillig mer edruelig pris enn de vi finner på restaurantene. Maten nøt vi i Pan Pacific Park rett bak matboden.

Og med dette fikk Grybetrotter igjen bekreftet sin evne til å velge hoteller med meget god beliggenhet. Vi gleder oss til å utforske området nærmere de neste dagene….