Påske i Palma og andre distraksjoner

2017-04-13 12.37.02

Oslo, tirsdag 9. mai 2017

Det begynner å bli lenge siden publiseringen av det forrige blogginnlegg fra India, og fortsatt er ikke Indiareisen ferdig blogget. Noe av grunnen til det er at det plutselig kom en påske i veien, og med det selvfølgelig en ny ferie. Og med det tok Grybetrotter en pause i Indiabloggingen. Og før vi fortsetter der vi slapp på slottet i Udaipur, er det greit å referere fra den siste reisen først.

2017-05-08 15.04.00

Dere som venter i spenning på hvordan resten av ferien i India forløp, kan gjøre som oss – nyte utsikten på den ene veggen i vår nyoppussede stue, der vi nå har hengt opp et digert bilde av Taj Mahal. Bildet er selvfølgelig tatt av oss da vi var der.

Mallorca, Påsken 2017

Grybetrotter husker Palma de Mallorca som en by med fantastiske restauranter, spennende bygater og idyllliske båthavner i Palma  Det er tre og et halvt år siden vi var der sist. Forventningene til påsken 2017 var derfor høye. Årets påske skulle nemlig tilbringes i samme by, på samme hotell og med samme familie som for tre og et halvt år siden.

– Vel, etter som vi har gjort det samme før, behøver jeg sikkert ikke å blogge så mye derfra, tenkte Grybetrotter i forkant. Og selv om maten var akkurat like god som sist, båthavna like imponerende og byen like innbydende, kan man likevel oppleve nye ting selv om man reiser tilbake til samme sted. Noe som var tilfellet også for oss.

Høydepunkter fra påske i Palma

I god Grybetrotter- og Jobetrotterstil fikk vi benyttet helligdagene med fri til det fulle. Ferien varte fra grytidlig Skjærtorsdag morgen 13. april til kvelden 2. påskedag, 17. april.

Gjensyn med havnepromenaden og restaurant Darsena

2017-04-13 13.31.17

Første lunsj ved ankomst Skjærtorsdag ble inntatt på restaurant Darsena, som Grybetrotter husket godt vårt forrige besøk i byen for tre og et halv år siden. Og som sist måtte det skåles i sprudlevin (cava).

Etter lunsj fulgte Grybetrotter, Jobetrotter og Steinartrotter opp med en pub-til-pub-runde på kjente trakter i Palma.

Halvannen times gåtur langs strandpromenaden fra Palma til charterland

Sist gang Jobetrotter var på Mallorca, hadde han bare en klage: Hvor var dette beryktede chartersydenlivet?

Svaret på dette skulle han delvis få da vi gikk avgårde på en lengre spasertur langs strandpromenaden fra Palma søndag 16. april.

Jobetrotter og Grybetrotter svinger ut av byen langs strandpromenaden 1. påskedag.

Etter ca tre kvarters gåtur kom vi til tettstedet El Molinar, der det var flust med fantastiske strender, hoteller og strandkafeer.

2017-04-16 12.58.53

Drikkepause på stranda, der Grybetrotter plutselig fikk lyst til å prøve en sunn juice fremfor en drink. Juicen besto av agurk, gulrot, selleri og eple. Det hele så nok mer idyllisk ut på bildet enn det i virkeligheten faktisk var. Rundt oss blåste det nemlig ganske så friskt, og Grybetrotter sleit med å ikke fryse. Men den sunne juicen – den var faktisk bedre enn kanskje hørtes ut.

Mellom tettstedene, og særlig rundt flyplassen var det spektakulær utsikt og natur.

Etter nesten to timers gåtur (da ikke inkludert drikkepausen vår), og ca 9 km fra hotellet vårt i Palma endte vi opp i byen Can Pastilla. Byen er visstnok charterdestinasjon hos de store reiseselskapene. I påsken hadde enda ikke sydenturismen tatt seg opp for sesongen, og byen lå ganske så øde. Men det bugnet med digre kolosser av noen hoteller, og Jobetrotter fikk i hvert fall en smakebit på hvordan hvordan en chartersydenby ser ut på denne ferien. Her sa vi oss fornøyd med dagens gåtur, som for øvrig hadde vært lett fremkommelig også med rullestol, og hoppet på første buss som passerte tilbake til Palma. Bussen hadde elektrisk rullestolrampe som sparte både bussjåførene og rullestolbrukere for mye bry, og som Grybetrotter syns alle busser i Norge også burde hatt.

Roadtrip på Mallorca

150 meter fra hotellet vårt lå det en lokal bilutleie. For 600 kroner dagen kunne vi leie bil og farte rundt på øya. Dette tilbudet benyttet Grybetrotter, Jobetrotter og Steinartrotter seg av på Langfredag 14. april, og til disposisjon fikk vi en Audi stasjonsvogn.

Denne Audien leide vi for en dag, mens vi suste rundt på de idylliske, supersmale kystveiene på Mallorca, side om side med syklister i kondomdrakter som vi antok syklet fra by til by.

Men rundturen vår denne dagen begynte på motorveien, for vi skulle først besøke byen Sóller. Sóller ligger ca tre kvarters kjøretur nordover fra Palma.

Sóller ligger inne i landet, og det var masse spektakulært fjellandskap å se på da vi nærmet oss. Fjellene kunne også skimtes fra motorveien.

Vi var ikke alene om å ta turen til Sóller med bil denne dagen, noe som viste seg å gjøre det vanskelig å finne parkeringsplass. Med det resultat at Jobetrotter etter hvert forvillet oss inn i noen litt for smale gater med den lange stasjonsvognen, slik som i bildet til høyre. Her måtte han innse at han ikke kom lenger. Han rygget tilbake og det hele forløp uten dramatikk. På den lokale parkeringsplassen på bildet til venstre ble Grybetrotter og Steinartrotter satt av for å holde av første ledige parkeringsplass, mens Jobetrotter kjørte rundt i et kvarter før en ble ledig.

Det var ikke vanskelig å forstå hvorfor byen var så populær. Den idylliske lille byen besto for det meste av en stor plass hvor det krydde av spennende markeder, restauranter og folkeliv. I bakgrunnen ruvet en stor gammel kirke. Midt mellom restaurantgjestene gikk den gamle trikken fra 1913 for å frakte turister fra Sóller til havet og Port de Sóller. Vi satte oss ned og spiste en is på torget, før turen gikk videre.

Fra Sóller kjørte vi ut mot kysten og til Port de Sóller. Heller ikke her var utsikten å forakte, og vi knipset bilder av det idylliske havneområdet, før vi startet ferden langs den smale kystveien og mot Valdemossa.

Valdemossa regnes for å være en av de vakreste byene på Mallorca, og landskapet som åpenbarer seg på veien dit bidrar ikke akkurat til å dempe forventningene:

Med denne utsikten var det ikke rart Jobetrotter måtte stoppe bilen for å ta bilder hele tiden.

Grybetrotter har vært innom Valdemossa på charterferie som 8-åring, men kan ikke skryte av å huske så mye annet enn deler av det gamle klosteret der. Rejal Cartuja de Valdemossa (på bildet øverst til høyre) gikk vi ikke inn i denne gangen, men nøyde oss heller med et besøk i klosterets bakhage (bilde nummer to til høyre) før vi nøt en veldig god menu del dia (dagens tre retters) til lunsj på en restaurant i den ærverdige byen.

Resten av dagen ble tilbrakt i bilen der vi kjørte gjennom den ene idylliske småbyen etter den andre, mens vi så på vakker natur på de veldig smale veiene vi delte med både syklister og fotgjengere som også var ute etter det samme.

Vi kjører inn og gjennom en av de mange idylliske småbyene langs kystveien nord på Mallorca.

Togtur til Sóller

Jobetrotter har sett på det gamle toget som gikk fra Sóller til Palma da vi var der 14. april. Dagen etter fant vi det like gjerne for godt å ta toget sammen med Grybetrotters pappatrotter.

Etter som vi likte Sóller godt, hadde vi ikke noe i mot å returnere dit igjen på påskeaften 15. april. Denne gangen var leiebilen byttet ut med det gamle historiske toget fra tidlig 1900-tallet, og Steinartrotter var byttet ut med Pappatrotter. Både Pappatrotter og Jobetrotter hadde et stort behov for å ta en tur med det gamle toget, og da fulgte Grybetrotter med.

Grybetrotter og Pappatrotter på toget til Sóller påskeaften 2017.

Mens vi dagen før hadde kjørt motorveien til Sóller, fikk vi nå oppleve landsbygda og fjellandskapet på nært hold. Toget var en opplevelse for seg. Gjennom et dramatisk landskap snirklet det bittelille smalsporete veterantoget seg i lav fart. Av og til følte vi at vi kjørte gjennom hagene til folk, andre ganger med utsikt til fantastiske fjell på den ene siden, og mulighet for å ta på fjellveggen på den andre.

Toget gikk gjennom 13 tunneler og her gjaldt det å ikke stikke hodet for langt ut av vinduet når man skulle se. Klaring mellom fjellvegg og tunnel var nemlig bare noen få centimeter. Hele togturen tok ca 1 time.

Togene mellom Palma og Sóller er så lite rullestolvennlige som man kan få det. Så har man ikke hjelp, bør man styre unna disse.

Denne dagen svingte vi ut av hovedplassen og inn en av sidegatene på jakt etter en lunsjrestaurant. Og rett før lunsjens stengetid hadde vi flaks. For vi fikk akkurat tid til å sette oss på det som Grybetrotter nå har kåret til sin favorittrestaurant på Mallorca. Nå er det ikke vanskelig å finne god mat på øya, men i det du ikke tror du kan få bedre mat, så kan du altså likevel det. Den maten fant vi på gourmetrestauranten Can Pintxo. Konseptet her var fingermat, og Grybetrotter syntes rettene og smakene minnet veldig om maten på Atelier Asian Tapas på Mathallen i Oslo, dog med et langt større utvalg. Vi var sultne, og bestilte rikelig – men kom likevel bare gjennom en brøkdel av menyen. Alt var fantastisk godt.

Grybetrotter sørget for å ta bilde av alle de seks rettene vi delte. Hva det var nå husker hun dessverre ikke lenger. Jobetrotter og Pappatrotter avrundet måltidet med ett glass whiskey hver, før vi gikk over på rikelige mengder av flaska med lokal likør som ble satt på bordet for selvbetjening. Stemningen var dermed god da vi satte oss på toget tilbake til Palma igjen.

Og plutselig var påsken over…

Til tross for at Grybetrotter egentlig bare hadde tenkt å vandre rundt på kafeer i de allerede kjente gatene i Palma, ble det altså en ganske så opplevelsesrik ferie. Vi fikk denne gangen virkelig sett hvor allsidig Mallorca faktisk kan være, med både sjø, fjell og land. Og heldigvis – maten hadde holdt samme gode standard som vi husket det fra forrige gang vi besøkte byen. Og vi har definitivt ikke avskrevet muligheten for å reise dit igjen.