Feriesus og sommerdus på Mallorca

Dette er innlegg 2 av totalt 3 i føljetongen Mallorca 2013

Mallorca, 18. oktober 2013

Det var fredag formiddag, og Palma de Mallorca hadde for lengst våknet til liv. Grybetrotter sliter fortsatt med ettervirkningene av høstens vanlige ribbeinsknekk, og trengte litt lenger tid på å stå opp. Men tid hadde vi nok av akkurat da. Etter gårsdagens bursdagsfeiring hadde vi fortsatt en hel helg igjen av oppholdet på Mallorca.

Helgen ble benyttet på følgende måte:

Brunsj langs båthavna

Bare noen hundre meter fra hotellet vårt lå havnepromenaden. Og noe av det første vi kom over var en fancy restaurant som het Restaurant Darsena.

Darsena hadde selvfølgelig uteservering, med utsikt til luksusyatchene noen meter foran oss. Restauranten serverte både tapas og andre retter, og kelnerne var særlig ivrige på å plassere hele fiskelik foran oss som reklame for dagens fisk. Grybetrotter og Jobetrotter motsto fristelsen, og valgte isteden paella bestående av både kjøtt og skalldyr. Selvfølgelig med en kjempegod mallorkansk rosèvin til.

Kelneren anretter paellaen vår

Grybetrotter og Jobetrotter er fornøyd med fredagens brunsj

Etter at vi hadde bestilt, fant også Trottisene på Haugen veien til Darsena, og de var meget fornøyd med valget av restaurant.

Steinartrotter studerer kartet mens han venter på servering

Spasertur langs båthavna

Båthavna bredte seg flere kilometer langs promenaden vestover fra gamlebyen. Mens sola stekte og gradestokken krøp oppover, trasket vi avgårde på fullstendig rullestolvennlig hellebelagt underlag. Dog med ett lite unntak:

En noe spesiell bro vi måtte krysse for på vår vei langs båthavna. Grybetrotter valgte sykkelveien ved siden av…

Jobetrotter savnet salg av kokosnøttmelk slik vi var vant til fra strandpromenaden i Rio de Janeiro. Grybetrotter dagdrømte om jordomseiling i en av de mange luksusyachtene vi gikk forbi. Selvfølgelig ville det kreve at den var ombygd og rullestolvennlig, og at vi hadde 50 millioner til overs (Euro eller kroner er uvesentlig. Pengene har vi uansett ikke). Bortsett fra det hadde vi svært lite å klage over..

Grybetrotter har funnet yachten hun vil reise jorda rundt med….

Ettermiddagsbad i bassenget på hotellet

Ettermiddagsbad virker alltid forfriskende etter en dag ute i stekende sol. Med 30 grader i skyggen var det heller ikke behov for å varme opp bassenget.

Mammatrotter kan skimtes langt vekk der hun vinker til oss fra takterrassen på vår vei opp til hotellet etter turen langs båthavna på fredag.

Ettermiddagsbad 1: Fredag ettermiddag på takterrassen på Hotel Saratoga

Ettermiddagsbad 2: Lørdag ettermiddag. Lørdagens ettermiddagsbad måtte flyttes fra soltaket på terrassen til bassenget i skyggen i første etasje, grunnet overbefolkning på taket. Jobetrotter, som ikke er verdens tøffeste når det gjelder badetemperaturer sleit litt med å komme seg uti – men han klarte det til slutt.

Middag på Restaurant Gastrobar i Passeig des Born

Rett ved hotellet lå det to idylliske restauranter i en liten gate i gamlebyen. Vi diskuterte først hvilken av de to vi skulle velge. Når vi først hadde bestemt oss, gikk vi med store forventninger bort til den vi hadde valgt og spurte vi om de hadde bord ledig. Det hadde de ikke den kvelden. Ikke nedtrykt av den grunn forsøkte vi det andre valget vårt. Men også her ble vi høflig avvist. Vi bestilte imidlertid bord til dagen etter.

Vi fulgte deretter samme vei som dagen før, og endte faktisk opp i samme gate. Gata hadde flere restauranter, og nå fikk vi plass på Restaurant Gastrobar.

Restauranten serverte italiensk mat med en dæsj Asia, og både Grybetrotter og Steinartrotter valgte denne gangen kylling med nudler og grønnsaker i thaisaus. Jobetrotter gikk for carpaccio.

Steinartrotter og Grybetrotter venter på mat på Gastrobar

Maten kan beskrives som god, god, god! Drinkene – not so much. Både Grybetrotter og Jobetrotter hadde valgt cava blandet med noe rart. Grybetrotter tok en slurk av sin cava blandet med ferskenjuice av noe slag, og angret umiddelbart på at hun ikke heller hadde gått for mammatrotters gode rødvin. Jobetrotter var litt mer fornøyd med sin cava blandet med kirsebærjuice.

Grybetrotter og Jobetrotter skåler i hver sin cava fusion-drink

Nattbesøk på takterassen på Hotel Saratoga

Utsikt fra takterrassen by night

Fredag kveld var både varm og ennå ung, da vi i 22-tiden slang oss nedi de digre sofastolene på takterrassen på hotellet. Med oss hadde vi med tre flasker vin. En fra hvert av våre tre hotellrom. Vinen var en gave fra hotellet. Hotellet hadde imidlertid ikke vært like generøse med å legge igjen noen vinåpner.

I resepsjonen fortalte de at vi kunne be om å få åpnet flaskene i baren i etasjen under takterrassen. Etter noen diskusjoner om hvem som skulle be om hjelp til å åpne flaskene, tok Jobetrotter på seg ansvaret og vips  så var resten av kvelden reddet.

Jobetrotter og Grybetrotter på takterrassen by night

Kl 22.30 kom det en kelner og opplyste at takterrasen skulle stenge om fem minutter. Jaja, det var jo tidlig tenkte vi, og håpet at han glemte hele greia. Noe det etter hvert også virket som han gjorde. Fem minutter ble til en halvtime, men da han til slutt kom opp igjen og sa at han måtte stenge, fortalte han til vår store glede at vi likevel kunne sitte der så lenge vi ville selv om det var stengt. Heisen gikk nemlig alltid ned. Vi måtte bare være obs på at vi ikke kunne ta den opp igjen hvis vi først hadde tatt den ned. Og dermed ble vi sittende.

Steinartrotter koser seg på takterrassen by night

Mammatrotter og pappatrotter gikk etter hvert og la seg, men Grybetrotter og Jobetrotter ble sittende der sammen med Steinartrotter til langt utpå natta. Det var nok Grybetrotter som var trøttest den kvelden, men det var null problem for henne å sovne litt i stolen halvveis oppå Jobetrotter, så lenge det var utendørs og været var perfekt.

Palma de Mallorca by night

Palma de Mallorca sett fra taket midt på natta

Hvordan gikk det så med resten av helga? Jo, det vil vise seg i neste blogginnlegg…

Series Navigation<< Da Grybetrotter feiret bursdag på MallorcaKongen av Mallorca >>