Søndagstur i parken og ettermiddag i Harlem

Dette er innlegg 3 av totalt 8 i føljetongen New York 2014

New York versjon 2014 fortsetter…

New York, søndag 1. juni 2014

Søndag morgen startet tidlig. Allerede klokka halv ni var vi klare for å gå ut, noe som må være ny rekord for Jobetrotter og Grybetrotter på tur. Da hadde vi konstatert at det ikke var varmtvann i dusjen, så dagens dusj var droppet. Jobetrotter klagde til hotellet, som sa at det bare var feil på varmtvannstanken i dag, og at vi ville få varmt vann i morgen. Dermed avlyste han sine planer om å bytte hotell.

Vi startet dagen på jakt etter et sted å spise frokost. Noe som ikke var noe problem, etter som vi bor midt i smørøyet. Grybetrotter hadde riktignok bestemt seg for å prøve «The Original Soupman» – supperestauranten som er hevder å være inspirasjonen til den berømte Seinfeld-episoden «The Soup Nazi». Den åpnet imidlertid ikke før kl 11, og dermed ble det no soup for me…

Som alt annet i USA er The Original Soupman også en kjede. En av restaurantene lå fem minutter fra hotellet vårt. Denne har vi ikke fått prøve, da den var stengt da vi kom. Men Grybetrotter ble ikke veldig lei seg da hun skjønte at det bare var en av mange restauranter i samme kjede…

Frokosten ble isteden inntatt på en av mange frokostkafeer på Manhattan, og vi var godt fornøyd med de ferske råvarene som fulgte med salatene, wrapsen og cheeseburgeren vi bestilte.

Frokost på en av Manhattans mange Delis

Jobetrotter koser seg med en stor og fet bacon-cheeseburger (kun bacon og ost, ikke noen hamburger) til frokost

Etter som det var søndag og fint vær følte Grybetrotter for å gå tur i parken. Den store, ved navn Central Park. Og slik ble det.

Jobetrotter er klar for gåtur i Central Park

På vår vei til Central Park kom vi forbi denne lille søte politibilen

Grybetrotter med foreldretrotterne ved den sørlige inngangen til Central Park

Grybetrotter i Central Park

Jobetrotter, Grybetrotter og Steinartrotter i Central Park

Jobetrotter tar seg en hvil med svigertrotters på den lange turen gjennom den store parken.

Pappatrotter beundrer utsikten langs Central Park

Grybetrotter slapper av i gresset i Central Park. Utpå dagen ble det endelig temperaturer som kunne sammenliknes med de vi reiste fra i Oslo, og Grybetrotter kunne kaste jakka. Vi var for øvrig også inne på tanken om å ta en padletur i vannet i Central Park. Men innen vi kom så langt var det blitt kø, og kø gadd vi jo ikke å stå i…..

Etter å ha gått gjennom hele Central Park fra sør til nord, vandret vi videre mot Harlem. Her er høydepunktene på vår vei i Harlem:

De bruker store ord på skolene i USA. Her i Harlem har de The True School. Jobetrotter syntes synd på barna som går på de andre skolene i USA og som ikke lærer sannheten – etter som sannhetsskolen tydeligvis ligger i Harlem..

Og fra sannhetsskolen kan du gå rett over til Suksessakademiet..

Trivelig gate i Harlem.

Denne bilen hadde sett sine bedre dager……

IMG_0612 (3)

Vi har gått forbi og latt oss fascinere av denne kirken også på tidligere turer i New York. I 2010 hatet de Obama. Nå var det negre som ikke bor i «the hood» og som har hvite venner (pinch nose sellout negros) og homser (demoniske sådanne) som sto på hatlista. Grybetrotter vurderte å gå på møtet de reklamerte med for å oppfordre dem til å reise til Norge og fortelle dem at i Norge har vi mange homser som ikke er besatt av demoner… Men innså at de neppe ville la seg overtale. Ikke bare fordi de ville være vanskelig å overtale i utgangspunktet, men også fordi vi er hvite (og sånt assosierer man seg jo ikke med), men formodentlig også fordi ethvert handicap antagelig tyder på at man er straffet av Gud. Dessuten kolliderte møtet med mammatrotters bursdag 2, juni, så hun droppet det.

Akkurat da vi faktisk trengte det dukket det opp en uterestaurant i Harlem. Den het Settepani, og var veldig bra. De manglet imidlertid parasoller, og etter å ha glemt solkremen på hotellet for så å sitte to timer i strålende sol uten skygge på restauranten, ble Grybetrotter faktisk solbrent for første gang på flere år. Soltiden ble også ekstra lang fordi datasystemet til restauranten gikk ned, og de måtte skrive alle regningene for hånd – noe som tok sin tid…

Grybetrotter var godt fornøyd med sin mimosa og mac and cheese (med italiensk skinke) der hun stekte i sola.

Madison Avenue Bridge tar deg over fra Harlem til Bronx

Vi avsluttet gåturen etter at vi hadde passert Madison Avenue Bridge og kommet over til Bronx. Herfra tok vi t-banen tilbake til hotellet, for så å ende hele dagen med middag på Friday’s. En velkjent amerikansk restaurantkjede også i Norge….

Series Navigation<< Gjensyn med New York – versjon 2014Da mammatrotter fylte 60 år i New York >>