Da Grybetrotter og Jobetrotter fór til Mexico – dag 6

Dette er innlegg 6 av totalt 10 i føljetongen Mexico 2015

2015-02-03 12.42.29 (2)

3. februar 2015

Utenfor Cancun ligger flere øyer som er verdt et besøk. De mest kjente er Cozumel og Isla Mujeres. Vi valgte å avlegge sistnevnte øy et besøk, først og fremst fordi den ligger nærmest Cancun. Isla Mujeres går dessuten for å være minst turistifisert av de to øyene. Grybetrotter forelsket seg fulllstendig.

Tilgjengelighet til, fra og på øya

Fra Cancun til Isla Mujeres og tilbake igjen går det hurtigferge, både bilferge og passasjerferge. Etter som Isla Mujeres ikke er veldig stort, regnet vi med at vi ikke ville trenge bil der. Vi valgte derfor å kjøre til fergekaia og parkere monstervidunderet vårt i parkeringshuset der. Det var en helt korrekt avgjørelse.

2015-02-03 11.24.28

Fergekaia både i Cancun og Isla Mujeres var helt perfekt tilrettelagt for rullestolbrukere. Ingen unødvendige trinn noe sted, og ramper der det trengtes. Her på fergekaia i Cancun.

Ferga tar ca et kvarter hver vei og går hver halvtime frem til kl 21. Deretter går den hver time frem til midnatt. Det var null problem å komme seg ombord i båten med rullestol.

2015-02-03 11.30.03

Det var enkle, slake ramper for å komme seg ombord i ferga. Også inni ferga var det ramper, slik at man slapp å forsere digre trinn.

2015-02-03 11.36.48

Dessverre måtte vi sitte innendørs på fergeturen til og fra Isla Mujeres, men fergeturen tok kun et kvarter, så det var ikke verdens undergang. Her er Grybetrotter dessuten mer opptatt av å le av Marentrotters selfies.

2015-02-03 12.01.58

Ankomst Isla Mujeres. Passasjerferga legger til kai midt i El Centro, nord på øya. Øya er såpass liten at de kaller den ene lille byen der det enkle navnet «Sentrum». Også her ble vi møtt av enkle ramper, og gode veier å trille på. Slik var det stort sett i hele sentrum.

2015-02-03 12.00.14

Grybetrotter hadde for anledningen glemt minnekortet til fotoapparatet i PC-en hjemme denne dagen. Derfor ble det bare bilder med Iphone fra Isla Mujeres. Og dermed også flere selfies.

2015-02-03 12.13.48

Også strandpromenaden i nord var enkel å trille på.

2015-02-03 12.33.14

Akkurat denne digre lavasteinen var ikke like tilgjengelig for alle. Jobetrotter måtte selvfølgelig klatre litt.

Verdens tilnærmet lik beste is-shake

2015-02-03 12.52.53

Sola stekte, og under dette treet til synet av hengende kosedyraper fant vi en sval skygge og en aldri så liten iskafè.

2015-02-03 12.57.00

Grybetrotter bestilte den beste is-shaken hun har smakt noen gang. Med sjokolade av ferrero rocher. Som smakte mer som nugatti og nøtter. Her har Jobetrotter sneket seg inn på selfien av Grybetrotter og sjokoladeshaken.

2015-02-03 13.27.17

En av mange veldig koselige gater i sentrum.

Øya rundt med golfbil

Isla Mujeres er kun 7,5 kilometer lang, og for å komme seg rundt hele øya er det vanlig å leie små golfbiler. Da vi gikk av ferga ved ankomst, strena vi rett bort til et par golfbiler for å se om det var mulig å leie disse. Det tok ikke lang tid før en god og rund mann kastet seg over oss og tilbød utleie. Joda, vi var interessert vi. Problemet var bare at mannen slet litt med å finne en golfbil til oss.

2015-02-03 12.10.25

Vi følger den såkalte golfbilutleieren rundt i smågatene på jakt etter en golfbil å leie. Vi trodde først at han hadde utleiefirma sitt litt lenger unna fergekaia, og at det var derfor han sto klar for å kapre kunder. Etter hvert stussa vi mer og mer over at han ikke hadde tingene helt på stell.. Det var ikke akkurat mangel på golfbiler i denne byen.

Da mannen på tredje forsøk til vår store forundring ikke klarte å fremskaffe noen bil, takket vi nei til tilbudet og forlot han.

Etter å ha vandret rundt i sentrum med Marentrotter og Fredriktrotter, ankom vi etter hvert Playa Norte, det vil si stranda. Her lå det et utleiefirma som hadde tingene litt mer i orden. Grybetrotter og Jobetrotter leide seg en bil til 500 pesos (ca 250 NOK) for resten av dagen, forlot de andre trotterne og var klar for å farte rundt på øya.

2015-02-03 14.21.35

Jobetrotter og Grybetrotter er klar for ny roadtrip – denne gangen i en liten golfbil som kjørte i en maksfart på 30 km i timen.

Og frihetsfølelsen var enorm. Med håret flagrende i den varme vinden var det fantastisk å suse rundt hele øya. Det var ikke stor fare for å kjøre seg vill heller. Rundt oss putret det flere turister rundt i like biler, og var vi i tvil var det bare å følge etter noen.

2015-02-03 14.22.10

Grybetrotter koser seg i golfbilen sin.

Dette var noe av det vi fikk se på vår vei:

2015-02-03 14.28.02

Skilpadder i Tortugranja

2015-02-03 14.33.55

I Tortugranja var det skilpaddefarm og skilpaddeakvarium. Vi fikk også mate skilpaddene. Til Grybetrotters store irritasjon var det imidlertid nesten umulig, da det meste av maten ble spist opp av måkene som flakset rundt hodet på oss.

2015-02-03 14.49.31

Fra hovedveien tok vi en liten avstikker inn en mindre vei fullt av buskas og idyll. Vi oppdaget etter hvert at vi kjørte i motsatt retning av dit vi skulle. Men det gjorde ingenting. Det er alltid festlig å ta av på stikkveier.

På samme stikkvei fulgte også en annen golfbil med to gutter etter oss. De var litt mer vågale, og kjørte ut et sted vi ikke kjørte på grunn av litt mer ulendt terreng. Der klarte de å kjøre seg skikkelig fast i gjørma. Jobetrotter lurte litt på om han skulle gå ut å hjelpe til med å dytte. Men bilen sto i minst 30-40 cm gjørme, og det fristet ikke nevneverdig. Vi ønsket dem derfor lykke til, vinket lystig farvel og forlot dem der i gjørma.

Litt senere så vi dem igjen på en annen vei, så de hadde tydeligvis kommet seg opp igjen med egen hjelp. Vi kjente dem igjen på gjørma som klebret seg fast på bilhjulene deres.

2015-02-03 15.12.42

Vi nådde etter hvert sørspissen av øya, Punta Sur.

2015-02-03 15.16.52

Utsiktspunkt Punta Sur.

2015-02-03 15.13.33

Og nok en ny selfie – på Punta Sur

2015-02-03 15.33.05

Da vi kom tilbake til nordsiden igjen, kjørte vi flere runder rundt i sentrum. Kontrastene var store. Det er som kjent ikke bare idyll i Mexico, og også på Isla Mujeres lå nye kaksehus nesten vegg i vegg med mer slummete og fattigslige hus.

2015-02-03 16.11.29

Turen ble avsluttet på dette fantastiske utsiktspunktet.

2015-02-03 15.52.44

2015-02-03 16.06.38

Til denne utsikten utover sjøen. Her ble vi sittende en halvtime før vi returnerte inn i byen og leverte bilen.

Middag på stranda

Sent på ettermiddagen møtte vi Marentrotter og Fredriktrotter igjen på restaurant Marina Muelle 7 på stranda.  Grybetrotter var da godt nede i sin Bahama Mama av en meget beskjeden størrelse.

2015-02-03 17.26.12

Drinkene som ble servert på stranda på Isla Mujeres kom i karibiske dimensjoner.

Middagen smakte fortreffelig med fersk sjømat som alltid. En perfekt dag ble avsluttet med middag i fine omgivelser på stranda, før vi tok ferga tilbake til Cancun.

2015-02-03 18.45.55

Grybetrotter og Jobetrotter nyter sjømaten sin, det vil si pasta med reker og surf and turf (reker og biff) på stranda i Isla Mujenes.

Series Navigation<< Da Grybetrotter og Jobetrotter fór til Mexico – dag 5Da Grybetrotter og Jobetrotter fór til Mexico – dag 7 >>