En nøye planlagt, og en ikke fullt så planlagt tur til Korsika

Dette er innlegg 1 av totalt 2 i føljetongen Korsika 2014

Oslo, fredag 3.  oktober 2014 og Ajaccio, 4.-5. oktober 2014

Grybetrotter var i pakkemodus og hadde lagt all bagasjen sin på senga da Jobetrotter kom hjem fredag kveld. Hun skulle på sin årlige høsttur med mammatrotter og Steinartrotter. Denne gangen hadde vi bestilt fly og leilighet på Korsika, et sted Jobetrotter tidlig hadde erklært at han også ville reise til. Imidlertid var det vanskelig for han å få mer fri fra jobb, og ikke ville han planlegge det heller. Neida, vi andre skulle bare reise vi. Jobetrotter skulle slappe av alene hjemme han.

Dette var helt til han på fredag kveld oppdaget at det faktisk var flybilletter igjen til en akseptabel pris. og at det plutselig åpnet seg en mulighet for å få fri fra jobb i det de tre dagene det var nødvendig. På en-to-tre hadde Jobetrotter bråbemstemt seg og bestilt flybilletter han og. Passet hans ble funnet frem og bagasjen ble omorganisert. Dermed fikk både Jobetrotter og Grybetrotter det som akkurat som de ville denne gangen- Grybetrotter fikk planlegge og Jobetrotter kunne ta det hele på sparket.

Vi ankom Korsika med kveldsfly lørdag kveld, og etter en fem-minutters drosjetur fra flyplassen kunne vi sjekke inn på Best Western Residence de Tourisme Ajacccio Amariaute. Dette er et leilighetshotell, og etter som prisforskjellene var minimale hadde Grybetrotter klasket til med å bestille den største leiligheten de tilbød – en med tre soverom og kjempestor veranda med utsikt mot sjøen (se utsikten på bildet over). Vi angret ikke, og kunne raskt konstatere at dette var en av de fineste ferieleilighetene vi hadde booket noen gang. Den slo til og med leiligheten vi hadde på Island. Ikke bare hadde den høy standard, den var helt terskelfri og hadde dusjstol i dusjen. Terskelfriheten medførte imidlertid også at hele badet og gangen ble oversvømt når vi dusja.

Grybetrotter på verandaen i leiligheten

Etter å ha sagt oss fornøyd med leiligheten, gikk vi ut og spiste. Vi gikk sånn ca tre meter. Til restauranten som tilhørte hotellet. Det var jo blitt seint, så det var greit å finne noe før det stengte. Maten var helt grei, men ikke mer enn det. Rødvinen var derimot fantastisk.

Leilighetshotellet ligger for øvrig 3 km fra byen. Dagen etter startet vi derfor spent på vår vei langs strandpromenaden og innover til byen. Det begynte bra, med helt flatt terreng og ingen fortauskanter.

Begynnelsen av strandpromenaden fra leiligheten til sentrum

Vi er strålende humør i det like strålende sommerværet…

Etter ca en km fortsatte det imidlertid ikke like bra. Etter å ha krysset toglinjen, måtte vi plutselig løfte rullestolen over noen digre togskinner for å komme på riktig side av veien.

Grybetrotter på togstasjonen – uten å vente på toget. Ikke kom det heller.

Deretter fulgte vi en noe humpete vei videre, til vi kom til sentrum. Grybetrotter sukket tungt og stønnet oppgitt over tanken på å humpe rundt på denne veien hver dag. På vei tilbake fant vi imidlertid ut at det gikk an å krysse veien og togskinnene et annet sted som ikke hadde de samme humpene og dumpene. Dermed føltes det hele med ett mye lettere.

Vi nærmer oss sentrum.

Ting å se på byvandring i Ajaccio

Stupbratte bakker

Søndagsstengt hovedgate

Det var ikke mye liv i hovedgaten. Til vår skuffelse holder visst også Korsikanerne hviledagen hellig.

Et livlig søndagsmarked

Til venstre for denne fontena åpenbarte det seg et livlig søndagsmarked. Det var altså her Ajaccios befolkning holder til på søndagene. Vi smakte blant annet på fantastisk fransk ost, og vurderte å kjøpe med hjem. Ideen ble imidlertid forkastet grunnet plassmangel i bagasjen.

Lunsj på brygga

Lunsjen ble inntatt på en av uterestaurantene bak oss i bildet. Restaruranten heter L’Aiaccinu. Maten var som kvelden før helt grei. Også denne gangen var det vinen som var best.

Huset til Napoleon

Napoleon Bonaparte ble født på Korsika. Her er barndomshjemmet hans. Vi nøyde oss med å se huset utenfra.

I hagen tvers over veien for Napolèons hus

Vandring langs stranda og vassing i sjøen

Rett ved huset til Napolèon lå stranda

Og det var superdeilig badetemperatur i sjøen

Place De Gaulle

Place de Gaulle var en diger plass…

…med utsikt til sjøen…

…en statue av Napolèon på sin hest (og deler av sin hær?).

Etter byvandringen

Etter byvandringen var det selvfølgelig på tide å teste ut det oppvarmede «evighets»bassenget hotellet hadde å by på. Og det skuffet ikke.

Kvelden ble avsluttet på en restaurant på en båthavn i nærheten av sentrum. Til nok et helt greit måltid. Vi kunne igjen konstatere at i denne  byen er vinen bedre enn maten.