Takterrassekos i Tallinn

Dette er innlegg 3 av totalt 3 i føljetongen Tallinn 2024

Første høydepunkt: 17. mai-skåling i gamlebyen

Grybetrotter og Jobetrotter på torget i Vanalinn i Tallinn. Dette bildet er riktignok fra 19. og ikke 17. mai. Men vi var der begge dager.

Andre høydepunkt: Den daglige sjokoladetimen på Hotel Mövenpick

Tredje høydepunkt: En sommerkveld på en fantastisk takterrasse

– Nei, skal vi ta en drink til da dere? Vi kan jo selvsagt gå ned i gamlebyen igjen også, men det er ikke samme utsikten som her. Det er jo veldig fint her! Nei, vi blir sittende vi….

Vi hadde vanskelig for å bestemme oss der vi satt på toppen av byen i solgleden lørdag 18. mai. Vi endte opp med å bli værende. Helt til sola gikk ned over byen. Utsiktsstedet vårt var fra uteterrassen til skybaren Issei.

Issei ligger på toppen av Radisson Sky Blue hotel i Tallinn, i et område bestående av nye og moderne bygninger. Hotellet ligger bare 5 minutters gangavstand fra vårt hotell Mövenpick, og da også i behagelig gåavstand til gamlebyen Vanalinn.

I motsetning til takterrassen på hotellet vårt Mövenpick, var utgangen til takterrassen på Issei trinnfri og dermed helt rullestoltilgjengelig. Da vi kom var det bare ett bord ledig igjen ute på takterrassen. Selvfølgelig et høyt og upraktisk ett. Sånn som er så in på restauranter, og som Grybetrotter absolutt ikke er noen fan av. Det var likevel alt for fint vær og utsikt til å snu i døra, så vi kapret bordet og Grybetrotter dinglet i vei på den høye, men heldigvis solide barstolen.

Grybetrotter dingler med beina fra det høye restaurantbordet. Da er det greit å ha en drink i hånda. De som har fulgt med på bloggen vår vet at vi elsker takterrasser. Dette var første takterrassekos siden takterrassebonanzaen vår i Panama tidligere i år.

Inntil vi etter hvert kunne flytte oss ned til et mer praktisk bord med hjørneutsikt.

Steintrotter og Jobetrotter har satt seg godt til rette i stolene på de lave og mer praktiske bordene.

Der satt vi plantet mens vi bestilte drinker, og etter hvert også noen fancy småretter. Vi nøt sommeren, stemningen og til slutt solnedgangen.

Stemningen var upåklagelig, og Grybetrotter hadde det gøy med å ta metabilde av Stophertrotter som tok bilde av Steintrotter. I solnedgang. Bedre kunne det ikke bli.

Tallinn badet i solnedgang lørdag 18. mai. Foto tatt av Stophertrotter. Dette var siste kveld med Steinstopher-trotter, da de reiste videre med båt til Helsinki morgenen etter. Grybetrotter og Jobetrotter valgte heller å bli en dag lenger i Tallinn.

Andre høydepunkter fra Tallinn

Restaurant Peppersack

Grybetrotter hadde av en kollega fått anbefalt kjøttrestauranten Peppersack i gamlebyen.  Den prøvde vi på vår vei til brunsj søndag 19. mai. Og fikk servert et kjøtt som var så mørt og smakfullt at vi bestemte oss for å gå på samme restaurant og spise samme rett senere på kvelden.

– Så bra kjøtt har jeg ikke spist siden vi var på den argentinske restauranten i Mexico, erklærte Jobetrotter. Og finner man noe bra, er det like greit å holde seg til det. For når det er sagt – med unntak av Peppersack og gourmetrettene på takterrassen på Issei, bød ikke Tallinn på de helt store matopplevelsene. I hvert fall ikke sammenliknet med absolutt alt vi spiste i Panama.

Anton Hansen Tammsaare i Tammsaare-parken

I Tammsaare-parken, som ligger nærmest gamlebyen, ruver et digert monument av den estiske forfatteren med det dansk-norskklingende mellomnavnet Anton Hansen Tammsaare. En forfatter vi aldri hadde hørt om før,  men som vi nå fikk sjansen til å lese oss litt opp om, da vi vandret rundt i parken med navnet hans søndag 19. mai. Han var visstnok en superviktig forfatter i Estland i mellomkrigstiden, men tydeligvis ikke viktig nok til at vi fant noen av bøkene hans på vår norske lydbok-app.

Artige veinavn og andre uttrykk

Og som et takk for denne gang fant vi denne reklamen for cookies på estlandsk på flyplassen 20. mai. - Se det gliset på de to der da, snappet Grybetrotter til utvalgte venner med samme humor, som den fjortisen hun er.

og kjeks.

Tid for Tallinn, del 2: Litt spa og mye sjokolade

Dette er innlegg 2 av totalt 3 i føljetongen Tallinn 2024

Første høydepunkt: 17. mai-skåling i gamlebyen

Hvordan det var i gamlebyen i Tallinn på 17. mai, kan du lese om i forrige blogginnlegg. Her gliser Grybetrotter med det gamle rådhuset i bakgrunnen.

Andre høydepunkt: Den daglige sjokoladetimen på Hotel Mövenpick

– Ja, og hver dag mellom kl 16 og 17 spanderer vi gratis sjokoladebuffet i restauranten. Grybetrotter våknet plutselig til liv bak Steinstophertrotter mens vi ventet på at de sjekket inn. Hun hadde til nå bare hørt deler av informasjonen resepsjonisten ga om hotellet, men da «gratis sjokoladebuffet» ble nevnt kom hørselen mirakuløst tilbake. Hva var dette? Det måtte vi sjekke ut.

Denne gangen hadde Steinstophertrotter valgt ut hotellet vi skulle bo på, og gjett om Grybetrotter var fornøyd med det valget. Med dagens kronekurs koster hotellet 1 500 kroner pr. natt. Noe som er mer enn vi er vant til i utlandet, men likevel halvparten av prisen av hva du får for samme standard i Norge nå.

Hotellet lå litt utenfor gamlebyen, men i perfekt gåavstand gjennom koselige og sommerlige Lembitu park.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Hotell Mövenpick hadde ikke bare:

• Gullkraner på badet
  • Elektriske gardiner på de digre vinduene

Her skulle det vært en video som viste de elektriske gardinene i sving. Men det ble et bilde isteden. Rommet var i hvert fall også stort nok.

• En akkurat passe stor spa-avdeling

– Dette spaet er sånn jeg liker det, konstaterte Jobetrotter fornøyd. Det er passe stort og har akkurat det man trenger, og ingenting annet jåleri man ikke trenger som det ofte er på større spa. Her var det både et basseng på 30 grader som Grybetrotter kunne svømme i, en varmtvannskulp på 40 grader, en kaldtvannskulp på 10 grader og to ulike badstuer. Vi prøvde selvsagt alt.

Det var riktignok ikke like få folk i spaet som dette bildet ga inntrykk av. Bildet ble tatt i løpet av de ti sekundene det ikke var folk der lørdag 18. mai.  Grybetrotter tok nemlig sjansen på å sove litt lenger enn vi pleier for å få bade i fred når vi er på ferie. Og selv om det var ganske folksomt, gikk det finfint å svømme en time likevel.

– Uff, det er masse barn her og da blir det mye kaos, sutret Grybetrotter da vi kom inn kl 10. – Ja, men det er ikke norske barn, presiserte Jobetrotter.

Det er stor forskjell på å bade sammen med norske barn og barn fra andre land. Der norske barn hopper og stuper og spruter over alt som om de eier hele bassenget selv, blir utenlandske barn passet på og opplært til å vise hensyn av foreldrene sine. Her holder man seg i en del av bassenget, så det er plass til alle i de ulike delene. Dette erfarte vi for øvrig også da vi var i USA i oktober i fjor. Noe som er svært viktig for Grybetrotter som ellers er redd for å få noen hoppende på seg og brekke alt hun har.

Tid for Tallinn

Dette er innlegg 1 av totalt 3 i føljetongen Tallinn 2024

Tallinn, Estland, 17. mai og pinsehelga 2024

Når det er langhelg, er det reisehelg. I år falt både 17. mai og pinsefri i hver sin ende av samme helg. Det betyr at Grybetrotter og Jobetrotter gjorde som i fjor – ønsket alle en god 17. mai og forlot landet med første fly.

Men vi forlot ikke landet lydløst akkurat. Det var nok ikke alle naboene som satte pris på hilsningen fra oss, der vi kløna med alarmen i det vi gikk ut av døra. Den satte i gang å ule, og noen ble nok vekket litt ekstra tidlig den dagen. Det beklager vi, selv om vi heldigvis ikke har fått noen klager.

Første høydepunkt: 17. mai-skåling i gamlebyen

To av de tre dagene vi var i Tallinn, var vi sammen med Steinstopher-trotterne, som vi også feiret 17. mai med i Praha i fjor. Stemningen var dermed festlig da vi ankom gamlebyen, dumpa ned på restaurant «Old Hansa», og kunne ta dagens andre 17. mai-skål. Den første i Tallinn.

Den første gruppeselfien og den første 17.mai-skålen i Tallinn.

Den første 17.mai-skålen tok vi på Gardermoen kl 8, før flyet lettet avgårde kl 9.05 Her er en av skålerne representert ved Steinartrotter.

Dagens andre skål tok vi på en restaurant midt på torget i gamlebyen, med det gamle rådhuset i bakgrunnen.

Tallinn er med sine over 400 000 innbyggere (nøyaktig 426 538 en gang i 2017) en adskillig mindre by enn Oslo. Det var ikke lange avstander å gå. Heller ikke i og rundt den utrolig sjarmerende gamlebyen, Vanalinn. Her er noen av de fineste bildene derfra:

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Utenfor den russiske ambassaden i Tallinn var det naturlig nok satt opp plakater og meldinger som tydelig markerte avsky mot krigen i Ukraina.

Selv om gamlebyen var veldig fin å se på, er det ikke bare utseendet som teller. Vanalinn besto også av ekstremt humpete, ubehagelige brostein som mildt sagt ikke var veldig trillevennlige. Noen steder var det heldigvis lagt humpefrie heller ved siden av, men på langt nær overalt.

Eksempler på brostein i Tallinn

På vår vei ned fra toppen av Vanalinn, dumpet vi innom denne koselige nyåpnede utendørsbaren Varblane Terrace – faktisk var den så nyåpnet den åpnet dagen før. Baren ga god stemning, og fokuserte tydeligvis på Aperol Spiritz, der de hadde både Aperol Spritz-parasoller, markiser, saccosekker, sofaputer, bord, glass – og drinker så klart.

17. mai-middagen ble også inntatt i gamlebyen.

VI trodde vi gikk inn på kafe Rukulill…..

Men da vi hadde satt oss viste det seg at vi tydeligvis gikk feil. Menyen og interiøret viste at vi var på den portugisiske restauranten Tasca Portuguesa. Som serverte helt ok mat. Og en fyr med forhåndsprogrammert keyboard han brukte til å kompe/radbrekke kjente bossanova låter med en vokal som sjelden traff tonen, og med et volum som kunne gjort Grybetrotter enda døvere enn hun faktisk er…

Andre høydepunkt: Den daglige sjokoladetimen på Hotel Mövenpick

….Den og andre anektoder fra Tallinn kan du lese om i neste blogginnlegg….