Onsdag i Hakone; Lake Ashi, en høyst våken vulkan og Mount Fuji

Dette er innlegg 4 av totalt 7 i føljetongen Japan 2016

Norsjø, torsdag 4. august 2016

Det er ikke onsdag, og vi er verken i juni måned eller i Tokyo. Grybetrotter og Jobetrotter er likevel på ferie igjen, denne gangen på sommerresidensen vår på Norsjø i Telemark. Grybetrotter er samtidig smertelig klar over at hun enda ikke er ferdig med bloggen fra Tokyo.

2016-08-04 15.43.38

Mens Jobetrotter klipper planter og trær i hagen, gjør Grybetrotter derfor et forsøk på å komme litt videre i historiene fra Japan.

2016-08-04 16.17.46

Hakone, Japan, onsdag 8 juni 2016

Halvannen time unna Tokyo ligger den lille byen Hakone. Byen kan friste med masse spamuligheter i varme kilder, og de fleste reiser dit for å få et glimt av Mount Fuji. Det siste var også vårt mål for dagsturen til Hakone. Noe Mount Fuji fikk vi imidlertid aldri se. Derimot fikk vi prøve ut omtrent alt som var av kollektivtransportmuligheter i Japan. Vi begynte med et vanlig hurtigtog.

Fra transportmiddel til transportmiddel i Japan

Dette hurtigtoget gikk ofte, og var veldig praktisk å reise med. Turen til Hakone tok ca halvannen time. Det gikk også et annet type tog som ikke var like hurtig. Det tok ca 2 timer. Vi valgte selvsagt det mest moderne og raskeste. Det var også enkelt å komme seg ombord med rullestol. En liten glippe mellom toget og perrongen gjorde veldig lite når de serviceinnstilte japanerne var på plass omtrent før vi selv var det for å sørge for at vi kom oss trygt ombord.

Vi var godt fornøyd med det japanske hurtigtoget. På toget gikk det an å snu setene mot hverandre, slik som det også gikk an på de gamle NSB-togene i Norge, men som nå dessverre ikke lenger er mulig.

Det var også servering på toget, der vi kunne få kjøpt både lunsjboks og øl. Jobetrotter nøyde seg med øl til frokost.

Og ut av vinduet hadde vi god utsikt til det japanske landskapet og bebyggelsen omkring.

Vi ankom Hakone rundt kl 12 på dagen. Etter å ha gått av toget, begynte vi å orientere oss litt på hvordan vi skulle komme oss videre for å få sett det vi ville se. Det var egentlig bare å følge kartet som var klaska opp foran oss på stasjonen, for å vise turister hvordan vi skulle gjøre det.

1. IMG_6968

Vi skulle opp til japans mest besøkte nasjonalpark. Her var kartet over taubanesystemet i nasjonalparken med det enkle navnet Fuji-Hakone-Izu. Men for å komme dit var det opptil flere transportmidler som ventet.

Det eneste problemet var at taubanen stengte kl 15.30. Med vissheten om at det var flere transportmidler som ventet før vi kom oss til nasjonalparken og taubanen, forsto vi straks at her var det ikke noe tid til å stoppe opp og spise lunsj. Dermed satte vi kursen rett mot et nytt tog. Lokaltoget som gikk videre fra Hakone og oppover fjellet.

Oversikten over stasjonene på toget viste at det var masse å se også på flere av stasjonene. Med vår knappe tid valgte vi imidlertid å kjøre strake veien for å komme til taubanen og vulkanene så fort som mulig.

Grybetrotter fikk med en gang mildt sagt litt noia av å måtte klemme seg sammen mellom alle turistene da vi gikk ombord på toget i Hakone. Turen var lang, og med rompene deres som eneste utsikt ville det blitt veldig lenge og lite spennende å sniffe i seg fiselukt hele veien. Men med ett fikk hun øye på en egen handicapplass med panoramautsikt. Det var null problem å få de som tilfeldigvis sto på plassen til å flytte seg, og vips så hadde hun super utsikt hele veien.

Og det var jammen bra at Grybetrotter fikk knabba rullestolplassen så hun faktisk fikk sett litt av den spektakulære ruta vi kjørte oppover fjellene.

Her var fjellene så bratte og smale, at toget flere ganger stoppet for så å bytte retning, og deretter skifte spor videre oppover bakkene. Det var fordi svingene var alt for krappe til at det var mulig å runde dem på vanlig måte.

Neida, vi hadde ikke nådd endestajonen. Toget måtte bare inn hit for å kunne rygge ut igjen og skifte spor…

Med litt utsikt til japanske hus under oss der vi steg oppover fjellene.

Da vi hadde kommet til riktig stasjon med toget var det bare å følge strømmen av turister inn på neste transportmiddel – nemlig kabelbanen.

Også her fikk Grybetrotter panoramautsikt fra rullestolplassen sin helt bakerst i vogna.

Spennende utsikt nedover de bratte skinnegangene. Den motgående banen bak oss har vi nettopp passert – på det eneste stedet vi kunne passere….

Fuji-Hakone-Inzu Nasjonalpark

Etter å ha gått av kabelbanen hadde vi egentlig ankommet første stasjon med taubanen som kunne ta oss rundt i Fuji-Hakone-Inzu Nasjonalpark. Nasjonalparken er diger og delt opp i ulike områder, blant annet Lake Ashi. Nå var imidlertid taubanen mellom to av stasjonene stengt etter som Vulkanen Hakone var særdeles aktiv og slapp ut giftig gass. Isteden var det satt opp busser mellom de to holdeplassene, hvor av en av dem var rullestoltilgjengelig. Den gikk heldigvis bare ti minutter etter at vi ankom, så vi slapp å vente for lenge.

På vei med bussen oppover fikk vi se hvordan trærne og landskapet var blitt ødelagt av den giftige vulkanrøyken som for tiden blåses ut av vulkanen i nærheten.

Kontrasten mellom det ellers grønne landskapet og den døde vegetasjonen var slående.

Og endelig kom vi til dagens tredje (eller var det fjerde?) transportmiddel – nemlig taubanen.

Grybetrotter og Jobetrotter i taubanen.

Lake Ashi

Første stopp var Lake Ashi. Her det går turistbåter langs elvene, og det er visstnok derfra det er mulig å få best utsikt til Mount Fuji. Vi hadde veldig lyst til å ta båten, og ville rukket den også. Problemet er at vi da antakeligvis ikke ville rukket taubanen ned igjen før kl 15.30. Vi ville i hvert fall ikke rukket å se den aktive vulkanen Hakone på nært hold. Vi trøstet oss derfor med at vi har nydelige elver og fantastiske fjell i Norge også, kledde oss i den fjollete kapteinsuniformen Jobetrotter fant og tok et obligatorisk turistbilde ved Lake Ashi.

Det var fantastisk fint ved Lake Ashi, og de fleste som kommer hit blir visst her i hvert fall en natt for å også bade i de kjente japanske onsene (varme kildene). Det burde vi også gjort. Men denne gangen ble det ikke tid til det. Derfor hasta vi videre på japanske vis.

Vulkanen Hakone

Neste stopp på programmet var til Owakudani stasjon for et nærmere blikk på vulkanen Hakone. Selv om taubanen gikk opp dit, var det strenge advarsler om at det kunne være farlig å puste inn gassen, grunnet det nåværende aktivitetsnivået på vulkanen. Både Steinartrotter, Jobetrotter og Grybetrotter syntes dette hørtes mer spennende enn farlig ut og trosset advarslene. Riktignok tok både Steinartrotter og Grybetrotter med seg klutene vi fikk utdelt på veien og som vi skulle puste inn i når vi nærmet oss, for å få minst mulig giftige gasser i oss når vi var på toppen.

Det var ganske så røykfylt og luktet nok så kraftig etter hvert som vi kom nærmere og nærmere Hakone Vulkan med taubanen. – Men altså, så jævlig luktet det jo ved den blå lagunen på Island også, konstaterte vi før vi klistra på oss de hvite klutene.

Owakudani stasjon er vanligvis åpen for turister. Det var den så vidt nå også, men kun for å gå av og på taubanen. Det var ikke lov å gå utenfor taubaneområdet, og alle kafeer og informasjonssentre var stengt.

Isteden ble vi bedt om å komme oss videre så fort som mulig…

Dagens første måltid i Hakone

Etter turen opp til vulkanen, som for øvrig var høydepunktet på dagsturen, kom vi oss ned til byen Hakone igjen på akkurat samme måte som vi hadde kommet oss opp.

Grybetrotter likte godt broa som gikk over veien til togstasjonen i Hakone. Her kunne man se utover hovedgata i den ikke veldig store byen.

Klokka var da over 16, og det var på tide å spise. Det å spise var nemlig ikke blitt særlig prioritert denne dagen, etter som opprinnelig plan egentlig var å spise lunsj i Hakone før vi satte kursen oppover til nasjonalparken. Vi ville ha Kobebiff, og vandret opp og ned noen gater som hadde skilt vi trodde var til restauranter som serverte Kobebiff. Det eneste vi fant var muligheten for å gå på do på et av hotellene i nærheten. Noe Kobebiff var ikke å oppdrive. Heller ikke Wagyu-biff. Byen så i det hele tatt ganske død ut.

Vi hadde i hvert fall fin utsikt der vi trasket opp og ned noen gater i Hakone for å lete etter restauranter som serverte Kobebiff.

Da vi nesten hadde gitt opp og bestemt oss for å spise på toget tilbake til Tokyo, dukket imidlertid denne idylliske restauranten opp:

Restauranten var drevet av en kunstnertype og dekorert med mer eller mindre bra kunst. Ved siden av bordet vi satt ved var det en skulptur av en stående puddel med erigert penis. Grybetrotter fikk imidlertid på uforklarlig vis ikke med seg denne detaljen, og fikk derfor ikke tatt bilde. I tillegg luktet det mer krydder i restauranten enn et marokkansk marked. Men de serverte uansett en fantastisk god japansk karri-rett som smakte himmelsk etter en hel dag uten mat.

Tilbake i Tokyo

Måltidet på kunstnerrestauranten var ikke det eneste mathøydepunktet denne dagen. Grybetrotter ville nemlig ut og spise mer da vi hadde kommet tilbake til hovedstaden sent på kvelden. Og etter å ha lett litt også i våre kjente gater i Shibuya, fant vi denne perlen av en restaurant i en av sidegatene:

Hva restauranten het aner vi ikke, men her var det i hvert fall liv. Kl 23 på kvelden yret det av japanske forretningsmenn (for de er jo stort sett menn) som drakk og lo og koste seg. Prisene var ikke av de billigste i Tokyo, men absolutt ikke helt avskrekkende.

Restauranten serverte hovedsakelig grilla frittgående høns, men vi valgte også å prøve kjøttsashimi (antagelig kylling det også, men vi antok det var trygt siden de lokale spiste her) og avokado med kyllinglever og annen snacks i tillegg.

De tre trotterne koste seg på restaurant med sin japanske rosevin. Rosevinen smakte mer brus enn vin egentlig, og vi diskuterte heftig om det egentlig var alkohol i den (noe som ikke var muilg å lese av flaska). Men uansett var det en veldig god brus…

2016-06-08 23.20.45

Restaurantbesøket i Tokyo den kvelden satte et perfekt punktum på nok en fantastisk og opplevelsesrik dag.

Series Navigation<< Tirsdag i Tokyo – Odaiba IslandTorsdag i Tokyo; Keiserpalasset, Tokyo Tower og Karaokenatt >>