En annerledes padletur

Dette er innlegg 15 av totalt 19 i føljetongen Sør-Afrika 2013/2014

Knysna, 7-9. januar 2014

Seks timer unna Cape Town, fortsatt i Western Cape-området, ligger den idylliske feriebyen Knysna. Knysna er dessuten plassert langs idylliske Garden route. Knysna var vårt siste stoppested før vi skulle returnere til Cape Town. Ingunntrotter hadde vært her før, men da i grått og overskyet vær. Hun gledet seg til å komme tilbake igjen. Hun og Jobetrotter hadde planlagt å padle rundt i kajakk. Men det måtte være sol og varme. Vi var nemlig avhengig av fint vær, hvis ikke ville det bli kjipt i Knysna. Det hadde Ingunntrotter presisert flere ganger i løpet av ferien. Da vi ankom Knysna ante det oss at den planlagte kajakkturen ble avlyst. Garden Route hadde heller ikke imponert oss nevneverdig. Det var ikke fint vær.

2014-01-07 10.46.14

Det var nesten så vi måtte ta årene fatt på vår vei fra Skeiding til Knysna 7. januar.

Hvordan gjøre det beste ut av Knysna uten solskinn og kjakk

1. Sørg for at reiselederen din har booket hotell på Knysna Quays (Knysnas miniversjon av Cape Towns Waterfront)

Det hadde vår reiseleder Ingunntrotter heldigvis gjort. Knysna Quays Waterfront er nemlig «the place to be» hvis du besøker Knysna. Med sitt lille sentrum av restauranter og kafeer er det en fordel å kun ha 100 meter å gå fra hotellet. Det var det fra hotellet vårt Protea Hotel Knysna Quays, og Grybetrotter var storfornøyd.

2. Sørg for å låne paraply i hotellresepsjonen når det plaskregner ute.

Paraplyen Grybetrotter hadde fått låne av Oliviertrotter ble glemt igjen på strutsefarmen i Skeiding.

Til tross for at kort vei ned til Waterfront fra hotellet var paraply en nødvendighet. Det småregnet nemlig ikke. Det høljet ned. Og til vår store forundring solgte de ikke paraplyer i noen av turistsjappene som lå plassert rundt Waterfront. Heldigvis hadde de en paraply til utlån i resepsjonen. Den kapret Grybetrotter første kvelden.

Da vi ankom Knysna Quays første dagen var det et lite opphold i regnværet – dog varte det ikke lenge. Her midt på Waterfront. På dette bildet kan det se ut som Knysna i verste fall kan sammenliknes med et sted på Gran Canaria. Grybetrotter fikk heldigvis ikke de assosiasjonene da vi var der…

3. Sett deg ned på en hvilken som helst restaurant. Det gjør ikke noe at den ser ut som en turistfelle. Maten er god likevel.

Da vi ankom Knysna denne tirsdagen var det et lite opphold i regnet. Oppholdet benyttet vi til å se oss om langs Knysna Quays før vi satte oss ned på en restaurant der navn nå er glemt. Restauranten så litt halvshabby ut med sine røde-og hvitrutete plastikkduker. Når den i tillegg hadde perfekt plassering med utsikt utover havna regnet vi med at det var den største turistfellen vi kunne finne der. Men om det var en turistfelle merket ikke vi noe til det. Maten var nemlig også her helt upåklagelig, og servicen var bedre enn mange andre steder vi hadde vært.

Vi er godt fornøyd med maten som ble servert på plastikkdukene på restaurant hvis navn nå er glemt. Ingunntrotter har i ettertid minnet Grybetrotter om at restauranten het Drydock Food Company

Ingunntrotter har i sitt blogginnlegg I heard it through the grapewine opplyst at man bør unngå å spise sushi i Sør-Afrika. Grybetrotter tenker at det er en sannhet med modifikasjoner. Men som Ingunntrotter skriver, så er det viktig å velge de rette stedene.

På restauranten der navn nå er glemt (men som Ingunntrotter har ettertid har minnet Grybetrotter på at heter Drydock Food Company) var det nemlig veldig god sushi. Warrenguide rynket på nesa da Grybetrotter spurte om man kunne spise sushi her, men Grybetrotter trosset advarselen da kelneren gledesstrålende meddelte at HAN spiste sushi her hver dag. Og hun angret ikke. Heller ikke sjokoladevårrullene vi fikk til dessert var å forakte. Ikke gjorde de oss særlig tynnere heller… Men de var nok til at vi kom tilbake dagen etter for akkurat samme dessert.

Vi er godt fornøyd på restaurant hvor navn n er glemt….Det vil si Ingunntrotter hadde ikke glemt navnet…

4. Prøv en timeslang båttur langs havet

John Benn sto klar til å frakte oss på båttur. Billettene var ikke bestilt på forhånd, og  flaksen gjorde at vi tilfeldigvis oppdaget at siste tur for dagen gikk en halvtime etter at vi ankom havna. Perfekt timing med andre ord.

Båten var enkel å komme ombord i med rullestol, men på dekk hadde vi uansett ikke sett så mye. Derfor gjorde det ikke noe at båtturen måtte foregå innendørs denne gangen.

Ut på tur. I dårlig vær gidder vi ikke å ta på oss mer klær. Isteden nyter vi utsikten fra innsiden.

Jobetrotter fotograferte oss imidlertid fra dekk.

På turen så vi både store hus og enda større hus, mens vi fantaserte om hvem av de vi kunne eid og hvordan åpne en Bed & Breakfast i Sør-Afrika. Alt i god realistisk stil så klart…

Vi gjettet på at dette nok var en bed & breakfast det ikke ville være for kjipt å eie…

Da båten nærmet seg det åpne hav snudde den….

5. Velg deg en forrett til middag – vi var jo tross alt meget matlei på denne tiden

Kvelden ble tilbrakt på en annen restaurant på Knysna Quays hvis navn nå er glemt. Uansett var vi ikke sultne. Jobetrotter var nå kommet til punktet «Å, må vi spise NÅ igjen», og vi nøyde oss derfor med en forrett bestående av skalldyr og ris (og så ut som og smakte like godt som en hovedrett) til den nette sum av 25 kroner.

Vi holder fortsatt motet oppe til tross for overspising

6. Kjør dit det ikke regner

Onsdag 8. januar plasket det fortsatt ned i Knysna. 40 minutter unna, i Plettenberg Bay sluttet regnet. Det var nesten antydning til lettskyet vær. Dit dro vi for å se på flere dyr i Afrika…

7. Tilbring halve dagen i Monkeyland

I Monkeyland fikk man ikke lov å gå alene, men måtte ha med guide på hele turen. Her møtte vi guiden…eller?

Før vi møtte guiden og begynte turen fikk vi utdelt insektskrem til beskyttelse mot mygg og andre insekter. Apene var over alt. Mens vi smurte oss inn kunne vi se dem både på takene over oss og mens de spiste lunsj på bordene rundt oss…

Apemamma bærer apebaby på ryggen.

Det var ikke bare aper og bavianer vi fikk se i Monkeyland. Også Herr skilpadde kom krypende…

Familien Lemur spiser lunsj.

I Monkeyland var både Grybetrotter og Ingunntrotter avhengig av å bli trillet. Stiene vi gikk på var ikke direkte rullestolvennlige, og med mye humper og steiner ble det en begivenhetsrik tur. Høydepunktet var nok denne hengebroa. Broa var eviglang, og direkte svingete og ujevn å gå på. Men litt gøy var det også…

Jobetrotter blant venner…

8. Bli driti i hodet av Knysna Loerie i «Birds of Eden»

– Æsj, jeg er egentlig ikke SÅ interessert i fugler, erklærte Grybetrotter da vi gikk inn i fugleland. Hun fikk umiddelbart sin straff ved å bli driti huet av nærmeste fugl..

…nærmere bestemt den svært karakteristiske Knysna Loerie, som ikke finnes særlig mange andre steder. Den litt spesielle fuglen, hadde, foruten en kul piggsveis, for vane å hoppe fra gren til gren istedenfor å fly. Vingene var røde på undersiden, og dritten dens ekstremt klissete i Grybetrotters hår.

Etter å ha tørket av seg fugledritten kom vi til nok en ny hengebro. Denne var imidlertid både kortere og mindre ustø enn den i apeland.

Noen kule fugler hadde de i fulgeland. Blant annet denne knæsj røde…

Grybetrotter hilser på svanene

Og Ingunntrotter hilser på en rosa flamingo!

9. Men vær forsiktig med å la guiden passe på billettene…

Billettene vi kjøpte til Monkeyland inkluderte også inngang til Birdland. Da vi kom til Birdland flakket blikket til Warrenguide igjen. Han hadde tatt vare på billettene våre. Trodde vi. Men hvor var de nå? Med billettkaoset etter turen vår på Table Mountain friskt i minnet, gikk det ikke lang  tid før vi begynte mobbingen. «Never leave the ticket with the guide», erklærte Ingunntrotter i det Warrenguide vandret ut for å lete. Vi andre gjennomsøkte souvernirbutikken (uten å finne noe stas å kjøpe). Heldigvis fant han billettene igjen denne gangen også……De var bare låst inn i bilen.

10. Dagens anbefaling: Barneselskap på øl- og whiskyfabrikken

P1030362 (2)

«Beer & Whisky Tours – We also do kiddies parties», fristet turistbrosjyra på hotellet i Knysna. – Akkurat, tenkte vi……..

Series Navigation<< Og så kom regnet….Da regn ble til sol igjen – fra Knysna til Cape Town >>