Da Jobetrotter klappet gepard på julaften

Dette er innlegg 3 av totalt 19 i føljetongen Sør-Afrika 2013/2014

77. Geparden i bur

Cape Town, julaften 2013

På julaften sto høydepunktene i kø. Warrenguide troppet opp presis til avtalt tid kl 9. Han fortalte ivrig at nå var det klar utsikt på Table mountain, og at vi derfor måtte starte dagen der.

The Table Mountain er fjellet som omringer Cape Town med fantastisk utsikt over byen. Slik vi forsto det bør det helst besøkes om morgenen, fordi det ofte legger seg skyer og dis opppå fjellet utover dagen.

Ingridtrotter hadde ønsket seg Table Mountain på julaften, og var glad for at nissen hadde oppfylt ønsket. Gleden ble imidlertid kortvarig, for på den timen det hadde tatt fra Warrenguide så opp på fjellene til vi kjørte mot dem igjen, hadde skyene seget innover og lagt seg som en diger bomullsdott over fjellet. Det ville da være umulig å se noe fra toppen og liten vits i å reise dit.

52. Skyene er kommet over table mountains

Sett fra bilvinduet: Skyene har lagt seg over Table Mountain – på en ellers skyfri dag i Cape Town

Planen ble kansellert, og vi gikk over til plan B (som opprinnelig uansett var plan A). Vi skulle til cheetah outreach.

Cheetah Outreach

Cheetah outreach er en ideell stiftelse som driver med informasjon og opplæring til publikum, og til bønder. De driver oppdrett av noen store hunder (Anatolian Shepherd) som læres opp til å leve sammen med en dyreflokk hos bonden, og holder rovdyrene unna. Cheetah Outreach aler opp hundene, og plasserer dem gratis hos bøndene. I tillegg har de et par «tamme» geparder for å vise publikum. Ofte er dette dyr som har vært alet opp for jakt (dvs, at mennesker betaler for å jakte på dem), eller på annen måte har kommet i fangenskap, men ikke kan settes ut igjen i naturen.

Problemstillingen er ikke ulik vår hjemlige problemstilling med sau og ulv, men her i Sør-Afrika er det gjerne geparden og andre rovdyr som trues med utryddelse av bøndene.

Gepardfarmen ca 40 minutters kjøretur fra Cape Town. Vi så både voksne og yngre geparder boltre seg i burene sine.

75. Gepardene

Gpardene vandrer rundt i buret sitt

82. Gepardene leker

Gepardene leker

Farmen var ikke stor, men til gjengjeld stekte sola fra skyfri himmel. Grybetrotter følte hun endelig var i Afrika, der hun trillet rundt og så på dyr hun ikke var vant til, mens varmen var nesten ble uutholdelig.

71. Gry på Cheeatah outreach

Grybetrotter er i Afrika

For litt ekstra penger er det også mulig å gå inn i buret og klappe på gepardene. Ingunntrotter hadde på forhånd overbevist både seg selv og Grybetrotter om at vi egentlig var for små til å komme inn i buret. Dyrene ville se på oss som bytte. Imidlertid så vi flere små mennesker (også kalt barn) som gikk inn der. Vi holdt oss likevel utenfor, mens Jobetrotter, Ingridtrotter og Olivier prøvde lykken. – Alle tre overlevde.

86. Jo klapper gepard

Jobetrotter klapper gepard

87. Gry klapper gepard

Grybetrotter klapper en litt mindre farlig gepard

På det fjerde skal det skje…

Etter turen på gepardfarmen, skulle vi på feriens første vingård. Grybetrotter var imidlertid litt i tvil en periode, da vi først forsøkte tre vingårder uten hell. Alle var stengt for julaften.

95. Vingård nummer 3 som også var stengt

Vi forlater vingård nummer tre – som også var stengt…

91. Salg langs veien

Det ble ikke mye vin på oss med en gang – til gjengjeld fikk vi se mye rare salg langs veien – her noen sakkosekkstoler

Så endelig – på den fjerde og siste vingården, var det åpent. Jobetrotter lurte på om dette kanskje var vingårdens svar på McDonalds, etter som Warrenguide hadde erklært at han ville prøve alle andre vingårder først. Happy var vi uansett, og lite skjønte vi hvorfor dette var det siste stedet Warrenguide ville vise oss.

97. Ingunn og Gry klar for vin

Grybetrotter og Ingunntrotter har endelig ankommet en vingård som var åpen

Vi startet med å bestille en hvitvin, og fikk en helt annen. Men den var god likevel.

103. Kreativ bestilling av vin nummer en - feil

Denne vinen var et kreativt påfunn fra kelneren. En helt annen vin enn den vi hadde bestilt – men vi var godt fornøyd likevel…

Deretter satte vi oss i skyggen i hagen etter å ha hentet oss lunsj fra lunsjbuffet på restauranten Eight. Lunsjbuffeten besto av all verdens gode småretter, og konseptet var at det du valgte ble veid opp og så betalte man for det man spiste. Og der ble vi sittende i noen timer. Temperaturen var behagelig og selskapet trivelig.

105. Lunsj med gjengen

Vi koser oss med julelunsj

107. Alle i billedramma

Greia i Sør-Afrika er tydeligvis å ta bilde av seg selv i en bilderamme. Noe vi også gjorde. Her fra den første vingården

109. Jo og Gry i billedramma

Og selvfølgelig et aldri så lite parbilde…

Julemiddag på The Africa cafe

134. The Africa cafe by night

Da klokka var 17, og sølvguttene sang julen inn i Norge, lå vi igjen pent plantet ved bassengkanten på hotellet.

51. JULAFTEN - Utsikt hotellområdet

Utsikt til bassengområdet fra etasjen vi bodde i på Protea Hotel President

Etter et par timers avslapping der, var det tid for julemiddag. Ingunntrotter og Ingridtrotter hadde på sitt forrige besøk til Sør-Afrika spist på The Africa cafe. Her serverer de tapas fra hele Afrika.

Konseptet gikk ut på at vi fikk smake på alle tapasene på menyen. Dersom man likte en eller flere av de spesielt kunne man bestille mer av de man likte. Prisen var uansett den samme (uten at vi husker akkurat hva nå – mat i Sør-Afrika er uansett ikke avskrekkende dyrt).

Menyene lyste fra en glassbolle på bordet:

118. Flavours of Africa 1

Menyen med flavours of Africa side 1

119. Flavours of Africa 2

Flavours of Africa 2

120. Flavours of Africa 3

Flavours of Africa 3

Og maten var selvfølgelig kjempegod:

125. Afrikansk tapas

Afrikansk tapas

126. Afrikansk tapas del 2

Mer afrikansk tapas

124. Vi er klare for julemiddag

Vi var alle godt fornøyd med årets julemiddag

Da gavene våre var åpnet og maten fortært, ble kvelden avsluttet med afrikansk sang og dans. Det hele hadde vært en meget minnerik julaften.