17. mai-ekspedisjon til Nordpolen

Deltakere: Jobetrotter, Steinartrotter og Grybetrotter

Sted: Gdansk i Nord-Polen

Første etappe: 17. mai-feiring i Oslo

Klokka var 7.30 om morgenen. Grybetrotter tok på seg glittertoppen sin i et forsøk på å pynte seg litt og skrudde på TV. På NRK sang et mannekor «Ja, vi elsker» 17. mai inn. På verandaen var temperaturen behagelig, og flere og flere flagg ble satt opp. Grybetrotter nøt sommeren og kjente 17.mai-følelsen synke inn mens naboer i bunad spaserte forbi på vei til flaggheising på skolen ved siden av. Klokka 8 sa hun seg fornøyd med feiringen, og ekspedisjonen startet sin ferd mot byen som regnes som en av Europas vakreste middelalderbyer.

1. 17.05.13 - 17. mai

17. mai 2013 i Oslo, tidlig morgen

Andre etappe: 17. mai frokost

17. mai-frokosten ble inntatt på sushibaren Yo! på Gardermoen. For tiden hyppig frekventert at Grybetrotter og Jobetrotter, da dette selvsagt er et obligatorisk stoppested før hver flyvning til utlandet. Sushibaren serverer variert sushi av høy pris og kvalitet, og du kan forsyne deg selv på båndet som fører sushien rundt.

4. Sushi på Gardermoen

Sushi inntas på Gardermoen

Tredje etappe: Ankomst Hotel Grand Cru

56. Steinar utenfor hotel Grand Cru

Steinartrotter studerer kart utenfor Hotel Grand Cru

Taxituren fra flyplassen til hotellet tok ca 20 minutter, og vi ble sluppet av foran hotellet vårt, Hotel Grand Cru. Også denne gangen hadde Grybetrotter valgt hotell med omhu, ut fra både beliggenhet og koselighet. Hotellet skulle ligge i en liten murbygning og ikke være så alt for stort. Og vi ble ikke skuffet. Det ligger i en liten koselig murbygning, er ganske så nyåpnet og superfancy, med blant annet frostede glassdører inn til badet. Rommene er romslige, og det var også Steinartrotters «enkeltrom» (som egentlig var dobbeltrom). Hotellet har bra beliggenhet i forhold til gamlebyen i Gdansk og er veldig godt tilrettelagt for rullestoler. Og selvfølgelig betales det polske priser (det vil si ganske så billig).

8. Rommet inn til badet

Jobetrotter lurer på hva vi skal gjøre i Gdansk mens Grybetrotter studerer det kule rommet.

Fjerde etappe: Lunsj langs elva Motlawa i Gdansk

12. Gry og Jo ved havna.

Grybetrotter og Jobetrotter langs Motlawa

Ca ti minutters gange fra hotellet ligger Gdansk’ svar på Aker Brygge møter Akerselva. Bare hakket mer idyllisk. Langs Motlawa kryr det av fantastisk fine murhus og i de finnes det en haug med restauranter og barer. Det var sommer, og vi satte oss på en av uterestaurantene der. Maten var knallbra, og prisene lå langt under norsk prisnivå.

14. Første skål på overpriset restaurant

Jobetrotter og Steinartrotter tar sin første skål i Gdansk…

I følge reiseplaneten.no er Gdansk undervurdert som turistattraksjon for nordmenn, og de syns det er rart at ikke flere reiser dit. Vi lurer på om dette er skrevet i forrige århundre. Hvor enn vi gikk hørte vi nemlig norsk, og det føltes som om vi var kommet til Lille-Norge…. Og det var ikke bare turistene som snakket norsk, vi møtte også på bygningsarbeidere som hadde jobbet i Norge eller Sverige, og kunne språket svært godt!

Femte etappe: Byvandring i Gdansk

57. Kult hostelhus

Koselig lite hostelhus rett ved hotellet vårt

Første punkt på programmet, var å gjøre det vi det vi alltid gjør når vi kommer til en ny by. Å virre rundt på måfå. Denne gangen hadde vi med Steinartrotter, han er kartoman og har utkonkurrert den gamle GPS’en vår på mange reiser. Den nye GPS’en er dessuten svært hyggelig reisefølge, og garanterer at vi aldri trenger bekymre oss for kartlesing. Steinartrotter geleidet oss til blant annet:

Torget i gamlebyen:

18. Torget i gamlebyen

Dlugi torg i gamlebyen

Neptun-fontenen

19. Kirke og statue på torget i gamlebyen

Det gamle rådhuset med Neptun-fontenen i front

Ulica Dluga mot Den gylne Port

23. Jo og Gry har kjøpt is

Jobetrotter og Grybetrotter har kjøpt hver sin is på torget i gamlebyen..

En liten grønn oase midt i byen

27. Grønn oase 2

Ut av gamlebyen, inn i nye byen, i møte med en liten grønn oase på veien…

Togstasjonen

31. Togstasjonen

Kirkegården uten gravsteiner

33. Kirkegården uten graver

Monumentet over kirkegården uten gravsteiner – kirkegården ble nemlig bombet under andre verdenskrig, og alle gravsteinene ble ødelagt. Nå er det mest et minnesmerke over de som lå her… det er fortsatt en kirkegård, men ingen vet hvem som ligger hvor…

Sjette etappe: Opp bakkar og berg til Milleniumsmonumentet

37. Milleniumsmonumentet

Milleniumsmonumentet – som ga litt assosiasjoner til Jesusstatuen i Rio (legg merke til at vi er på TV)

Og plutselig – på vår vei så vi et stort monument rage over byen – monumentet var korsformet, men ga likevel assosiasjoner til Jesus-statuen vi møtte i Rio de Janeiro i desember. Selvfølgelig måtte vi opp og ta den nærmere i øyensyn.

Veien opp var bratt og humpete, men Jobetrotter var fast bestemt på å komme opp. Det var heldigvis ikke så langt som det først så ut til, og etter at Grybetrotter var blitt dratt baklengs oppover i rullestolen var vi oppe.

36. På vei opp til Milleniumsmonumentet

Grybetrotter dras opp til Milleniumsmonumentet mens Steinartrotter ser på kartet…

Hvorfor monumentet heter Milleniumsmonumentet og hvorfor det var satt opp fikk vi vel egentlig ikke svar på, men navnet har vel naturlig nok sammenheng med at det ble satt opp i år 2000.

Vel oppe fikk vi en fantastisk utsikt over byen.

41. Utsikt 3

Utsikt over Gdansk

42. Utsikt 4

Utsikt over gamlebyen

Da vi hadde nytt utsikten et kvarters tid, trodde Grybetrotter at vi skulle begynne nedstigningen tilbake mot byen. Men Jobetrotter hadde andre planer. Det var nemlig et annet utsiktspunkt på andre siden av monumentet, og dit var det også hump, dump, bakkar og berg. Til små nervøse utbrudd fra Grybetrotter fikk han humpet henne bortover, og nydelig var det….

50. Gry og Jo

Nytt utsiktspunkt…

Syvende etappe: Middag på Buddha Lounge på Dlugi Torg

Den siste etappen på første dag av ekspedisjonen førte oss til den asiatiske restauranten Buddha Lounge på torget i Gamlebyen. Her avsluttet vi den trivelige 17. mai-feiringen for i år. Valget av restaurant ble foretatt av Grybetrotter, basert på at restauranten hadde de kuleste fargede lampene av alle.  I tillegg var det egentlig ikke så mye å velge i. Grunnet det fine sommerværet var omtrent alle bord på restaurantene rundt opptatt.